Viktig information om Kinnekullebanan

I Mariestadstidningen har man kunnat läsa att fem av åtta av de tåg som trafikerar Kinnekullebanan väntar på reparation. Det innebär att mer än hälften av tågturerna är ersatta av buss. Så kommer det att vara till och med den 13:e juni.

I helgen är två järnvägsövergångar avstängda i Lidköping – den på Esplanaden och den vid Fiskaregatan. Anledningen är att man byter ut övergångarnas slitna betongplattor mot nya plattor av gummi (Strail), vilket ger en betydligt bekvämare färd över spåret, inte minst för cyklister. Samtidigt byts gamla träsliper ut mot nya av betong.

En av de korsningar som redan har ”Strail” är den vid infarten till stationsområdet.

https://jvgfoto.se/bild/00033388/

Först fick jag för mig att NLT inte hade skrivit om de trasiga tågen och konsekvenserna av detta. Men så illa var det faktiskt inte.

Däremot kan jag inte hitta någon information om helgen omfattande arbeten med järnvägsövergångarna. En sådan skulle inte sakna allmänintrese.

Ingenstans, inte ens på Trafikverket, går det att hitta någon information om den fortsatta totalupprustningen av Kinnekullebanan, den som inleddes med två kilometer sommaren 2019 – i höjd med Samängens koloniområde, i riktning Lovene. Förra året ställdes upprustningen in pga brist på entreprenörer. Vad det är brist på denna sommar är ännu oklart.

Men en sak är säker – skall Lidköping utgöra en lockelse på välutbildade storstadsmänniskor måste kollektivtrafiken ha högsta prioritet. Hjulaftnar och cruisingar torde ha en rakt motsatt effekt, dvs både skrämma och skämma.

2019 skrev jag till redaktionen att de borde göra ett reportage om den då pågående upprustningen. Jag fick inte ens ett svar…

19:e juli 2019, ej från NLT utan foto från denna blogg:

Schweizerostmodellen

Den så kallade schweizerostmodellen förklarar hur smittskydd bäst uppnås med hjälp av flera olika åtgärder.

Wikipedia:

https://www.dn.se/varlden/schweizerost-forklarar-varfor-vaccin-inte-racker/

”Många undrar över myndigheternas ideliga uppmaningar om att fortsätta följa smittskyddsrekommendationerna fast man har vaccinerats. Förklaringen är att inget vaccin ger hundraprocentigt skydd mot covid-19 och det gör heller inget annat. Ett pedagogiskt sätt att förklara det är med den så kallade schweizerostmodellen.”

”Varje smittskyddsåtgärd har ”hål” som viruset kan passera och orsaka smitta, infektion, sjukdom och i värsta fall död, men med lager på lager på lager kan luckorna täppas igen.”

Lagerföljden i DN’s tappning:

Håll avstånd

Munskydd

God handhygien

Undvik att pilla dig i ansiktet

Undvik trängsel

Provtagning och smittspårning

Frisk luft

Information

Karantän och isolering

Vaccin

Hellre nycklar än kreatur och cyklar

Dagens vandring inleddes på Blomberg, bland en hoper kreatur – med kor till vänster om vägen och en hemsk tjur till höger.

Då var det betydligt fridfullare ovan kalkstenskleven (i riktning Martorpsfallen) där vi omgavs av diverse mer eller mindre rara nycklar och sporrar (men kanske lite väl många cyklar).

Hybrid av virusvarianter upptäckt i Vietnam

Jag hoppas att vår lilla Toyota Yaris Hybrid inte har med saken att göra. Man vill ju ogärna medverka till att det sprids onödigt mycket farligheter i vårt gemensamma lufthav
https://www.svd.se/hybrid-av-virusvarianter-upptackt-i-vietnam/i/senaste/om/root

”En virusvariant som är en hybrid av de varianter som först upptäcktes i Indien och Storbritannien har påträffats i Vietnam. Det uppger landets hälsominister Nguyen Thanh Long.” He said: “The new variant is very dangerous and spreads quickly by air”.

Mer specifikt är det en indisk variant som bär på mutationer från den brittiska varianten.

Hälsoministern säger att Vietnam snart ska presentera upptäckten för resten av världen.

Fartdårarna kan fara och flyga

Enligt dagens Norra Skåne: Motormännen mätte hastigheten på en gata i Hässleholm. Högsta tillåtna hastighet är 30 km/h. Huvudanledningen till att det är max 30 är att där finns två skolor, T4-skolan och Norrängsskolan.

Totalt var det 38 förare som körde i laglig hastighet, och 74 som körde för fort.

Värsta fartsyndaren var en motorcyklist som uppmättes till inte mindre än 80 km/h på 30-vägen.

Jag är övertygad om att ”UAPPARNA” kan göra en behjärtansvärd insats: Ta med alla de hemska UFO’n som kör för fort till en annan planet, en planet som liknar Kartåsskogen – efter ödeläggelsen – med soptipp, motorbana och en helvetisk skogsskövling, för att frigöra mark för ännu fler och ännu större bilbutiker, som kränger ännu större bilar åt tillvarons alla uppblåsta meritokrater.

I samma veva kan de ta med alla Sverigedemokrater. För den som inte begriper varför kan Björn Wimans krönika i DN vara en bra vägvisare.
Det är inte otroligt att det rör sig om precis samma individer som de som skiter i trafikreglerna:

https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-sds-sverige-blir-ett-isande-land-att-leva-i/

”Inte konstigt att varningsklockorna ringer när man som historielärare blir anklagad för att vilseleda elever av en politiker i ett parti som trots fleråriga löften fortfarande inte har gjort upp med sitt nazistiska förflutna”.

Varför det numera heter UAP

Rapporten till Kongressen skall handla om oidentifierade luftburna fenomen (Unidentified Aerial Phenomenon) – eller UAP som förkortningen numera lyder på engelska – och myndigheterna uppmanas att lägga allt de vet på bordet senast den 25:e juni.

Värt att notera är att varken myndigheter eller andra insatta använder begreppet UFO längre. Ordet anses för belastat med associationer till flygande tefat och små gröna män.

Efter att ha förnekat det hela i decennier, tvingats nu Pentagon att erkänna att det finns något ”där ute”.

Och det är långtifrån säkert att de vill oss väl.

Ingen skall inbilla sig att bloggaren är någon UFO-fantast. Visserligen varseblev han (i början av sjuttiotalet) hur sju flygande föremål blixtsnabbt drog fram över natthimlen. Men han la locket på och tänkte att folk tror nog bara att det handlar om hjärnspöken. Och att liera sig med de knäppa UFO-jägarna har varit fullständigt uteslutet.

Frågan är vad som händer när rapporten läggs fram (och att den då har bevis för UAP-förekomst). Kommer människor Jorden runt att drabbas av panik? Hur påverkas religionern? Och vad gör ”UAPPARNA” när de förstår att vi vet?

Om den Läcköväg som föregick Gamla Läckövägen

Om man jämför den Häradsekonomiska kartan (1877-1882) över Tofta, Villa, Lockörn i dåvarande Gösslunda Landskommun med den Ekonomiska kartan över samma område 1961 (då ingående i Norra Kållands Landskommun efter kommunreformen 1952) kan man ana sig till att vägen ut mot Kålland/Kållandsö på 1800-talet (och troligen långt in på 1900-talet) följde nuvarande Kinneviksvägen från Toftabäcken upp till nuvarande Björkvägen. Men sedan fortsatte troligen denna väg ända upp till avfarten till Lockörnsvägen.

Hitta-kartan över en del av samma område (i det som i och med kommunreformen 1971 blev Lidköpings kommun).

Jag vet inte om min teori tål en närmare granskning men det finns tecken i terrängen norr om Björkvägen som kan tyda på att jag är rätt ute.

Här neg man för herrefolket

Efter regn kommer solsken, så även på Kinnekulle.
Och i växthuset var det kokande hett!!

Plötsligt dök en av våra ”närboende” upp. Hon berättade att när hon flyttade till Skaraborg i slutet av 50-talet började hon arbeta på Hellekis Säteri.

Som tjänstefolk blev det till att niga för det märkvärdiga herrefolket.

Den historien renderar Säteriet och dess ägarfamilj en stor bock i kanten.

Vi är meritokratins kreatur

Boken ”The Tyranny of Merit” https://www.bokus.com/bok/9780241407592/the-tyranny-of-merit/

SvD fördjupar sig i boken: https://www.svd.se/nar-ska-hogern-overge-foodora-liberalismen

Några klipp ur artikeln i SvD:

Den amerikanske filosofen Michael J Sandels kritiska bok om meritokrati har titeln ”The tyranny of merit”. Den handlar om ett samhälle som påstår sig ha undanröjt alla godtyckliga hinder för människor att stiga i graderna, vilket ger upphov till en självgod hybris hos dem som blir framgångsrika och en förödmjukande känsla av otillräcklighet hos dem som inte når lika långt eller helt sonika slås ut.

Sandels starka kritik mot det meritokratiska projektet bottnar i att det stöper om samhället – från en samfällighet, där medborgare förenar sina krafter för det gemensamma bästa och var och en efter fallenhet, förutsättningar och preferenser hittar sitt sätt att bidra till helheten, till en marknadsplats med tävlingsinriktade konkurrenter, där ett meningsfullt liv främst handlar om att klättra så högt upp på statusstegen som möjligt.

Sandels anser att meritokrati bör bemötas av en vision om det goda samhället och arbetslivet. En vision som lär oss att förstå oss själva främst varken som konkurrenter eller konsumenter, utan som producenter av moraliskt värdefulla varor och tjänster som kan förbättra tillvaron för både oss själva och andra där vi har vår hemvist.

Även Dagens Arena har en bra artikel om nackdelarna med meritokratin:

Klipp ur artikeln i Dagens Arena:

”…pekar Sandel på det problematiska i att meritokratin ger framgångsrika personer legitimitet att se ner på sina mindre framgångsrika medmänniskor, eftersom de kan ta sin framgång som bevis på den egna förträffligheten. Enligt samma logik kan de mindre framgångsrika anses vara förtjänta av sin egen relativa olycka.”

”De framgångsrika hjälper i sin tur sina barn och sina närmaste att erhålla de förmågor och resurser som ger tillträde till makten, och för dem dessutom vidare genetiskt eftersom de i hög grad skaffar barn med varandra.”

Dagens toppskikt föder morgondagens toppskikt i högre utsträckning än någonsin tidigare. Eliten är på väg att bli ärftlig; principerna om ärftlighet och förtjänst förenas alltmer.”

”Elevers olika förutsättningar att lyckas i skolan är ett grundläggande argument mot meritokratin.”

”Vi är meritokratins kreatur.”

”Hittills har vi förblindats av meritokratins löfte och därför inte sett dess hot. Men vi bör vara medvetna om riskerna med ett framgångsideal som innebär att stora delar av befolkningen lämnas i bakvattnet och dessutom talar om för dem att det är deras eget fel.”

”Meritokratins mekanismer kan på sikt slita sönder samhället. Frågan är vad vi gör med den insikten.”