Sjukt dålig kollektivtrafik till/från/i Lidköpings kommun

Ankommer man med tåg från Skåne/Nässjö till Skövde C en söndag kl 15.05 så avgår inte bussen till Lidköping förrän 16.05.

B8062463-BD52-405E-8C45-FBBF392189ED

När man väl ankommer Lidköpings Rececentrum kl 16.58 avgår första lokalbuss till Stenhammar först kl 06.10 på måndagen.

Politikerna i Vänerstaden har inte velat betala Västtrafik för lokal busstrafik på söndagar (de åker helst raggarbil). På lördagar måste man resa mellan 09.15 och 14.30. Rena katastrofen för en kommun som slår sig för bröstet när det gäller miljöpolitik.

Men bloggaren får sig en rejäl promenad. Knappa 60 minuter tar det att promenera de fem kilometrarna till Stenhammar – släpandes på ryggsäck, resväska och en nypåflugen förkylning.

Prosit!

Tillägg: I Skara ville en kvinna med hund kliva på. Men busschauffören vägrade eftersom det redan fanns en annan hund ombord!! Kvinnan med hunden skulle ända till Trollhättan – dit nästa buss går först om två timmar. Tänk om det redan finns en hund på plats även på den bussen. Skall det vara som rena lotteriet om en hund med ägare får följa med? Man blir så arg så man nästan börjar skälla!

För min del får hela bussen gärna vara fylld av hundar, bara jag slipper resa tillsammans med rottweilers och rasrena arier.

Yrkesmän och yrkeskvinnor som låter sig styras av regelboken ger jag inte fem öre för. Det är klokskap som skall styra verksamheten och inte en massa tokiga regler, påhittade av byråkrater. Det är därför jag i mitt yrkesliv till viss del har gett kattsingen i författningshandboken.

Som kuriosa kan jag nämna att i den författningshandboken vi hade under utbildningen 1973 fanns det en paragraf om att en barnmorska/distr sköterska fick följa med en omnibuss, även om denna var fylld till brädden med passagerare. Det var ju trots allt en riktigt vettig paragraf! Men det vet allt hundan om söndagens vresiga busschaufför hade gjort något undantag, även om det hade handlat om liv eller död.

Vi måste måna om människovärdet

Vi har ett otäckt riksdagsparti som anser att vissa sorters människor är mindre värda än andra.

Det måste vi alla beakta när vi går till vallokalen.

Romer, judar, homosexuella, funktionshindrade, mörkhyade, muslimer m.fl. behöver skyddas från denna patologiska irrlära.

I dagens Understreckare kan vi bl.a. läsa vad som kunde ha hänt om Hitler och nazismen hade segrat i Andra världskriget. Det är ingen rolig läsning.

2945B60F-C7B5-417F-8012-E95BC05BFC6C

https://www.svd.se/manniskovardet-avskaffar-man-inte-hur-som-helst

Så lägg absolut inte Din röst på det bruna partiet om Du värnar om demokratins fortbestånd och människovärdets okränkbarhet.

Det enda historien lär oss är att vi inget har lärt av historien

Demokratin är hotad på grund av obehagliga figurer som Trump, Putin, Orban, Erdogan och Kim Jung-un.

Dessa herrar agerar enligt Mussolinis recept och plockar en fjäder i taget. Det smärtar inte så mycket när en rycks bort, men så en dag är hönan helt kal. Plötsligt är demokratin avskaffad.

Vi har att göra med rena lögnare som anklagar journalistik för att vara lögn och fascister som anklagar demokrati för att vara fascism.

Undrar vad Hegel hade tänkt om en lömsk och otäck demagog som J.Åkesson…

C5ED2A04-FD9B-4561-86DF-FA082B482D48

https://www.svd.se/vi-bor-oroa-oss-for-demokratin–sa-lagg-ifran-dig-mobilen/i/senaste

Man måste dessvärre vara prenumerant för att komma åt Anders Q Björkmans krönika (länk ovan)

En klarsynt moderat

Läs debattartikeln från SvD. Det är inte försent att ångra sig, inte ens för den som förtidsröstat.

Inte vill vi väl ha ett parti som fjäskar för banditen Putin och som vill sätta in militär trupp mot invandrarungdomar i våra förorter.

Allmän mobilisering är utlyst till söndagen den 9:e september. Då skall vi med demokratins viktigaste vapen, rösträtten, visa att nazianstuckna partier inte hör hemma i våra politiska salonger.

CD0306C7-68F7-4550-A1D3-9225018E2685

Bloggaren har drabbats av svår Ågren

Och vem får inte det när ett så fasansfullt parti röner framgång i den svenska valmanskåren.

Klipp ur Norra Skåne:

CAFF98A8-09E1-43B1-8FAB-54D1B23460F1

Bläddra i boken från ”Forum för levande historia” (länk nedan). Den som efter att ha gjort detta ändå tänker lägga sin röst på det otäcka bruna partiet vill jag inte längre ha till vän. Så Det så!

Klicka för att komma åt om-detta-ma-ni-beratta-svenska_0.pdf

Blödande asfalt kan orsakas av svartarbete

I juni, mitt under den värsta värmeböljan, asfalterades den lilla vägen ut mot Tormestorp. Det var bitvis tjocka lager och asfaltkanten var inte att leka med för ovarsamma bilister.

Nästan omedelbart började asfalten att blöda och det uppstod en hel del gropar och andra skador. Under sommaren har asfalten varit kraftigt sandad men när jag cyklade ut mot Tormestorp idag fick jag se att det hade blivit bakläxa och hela sträckan var åter nyasfalterad, även denna gång med uppåt 10 cm tjock asfalt på sina håll. Beläggningsarbetet pågick fortfarande och jag passade på att dokumentera resultatet där maskinerna gått fram.

Det har varit hett även idag och efter kl 19.00 var det fortfarande 22 grader utomhus. Om asfalten åter skall börja blöda är ännu oklart men att det rör sig om ett svartarbete visar bilderna med all önskvärd tydlighet.

E6FF7978-B5AF-4976-B9EB-37F4637452AB

68A2DB7E-28F8-49C8-A3BC-99C18E38313D

Bloggaren har fastnat för jämförpriser

Bloggaren och hans hustru brukar åka med Västtrafiks Seniorkort ner till Nässjö. Den resan kostar 171 kr.

Om de hade behövt åka med vanlig kontoladdning hade priset blivit 198 kr.

Den av Västtrafik så hyllade och gynnade ToGo-appen är ingen höjdare. För nämnda sträcka blir priset 224 riksdaler.

Dyrast är Resplus – dvs att man väljer alternativet att köpa biljett hela vägen från Lidköping ner till Hässleholm. Då kostar Västtrafikdelen 234 kr. Fördelen är den att man är garanterad att komma fram, och det utan extra kostnad, vid försening. De röda priserna gäller sista minuten andra klass:

2B1346B7-B3AC-4BA9-8431-E52AF06CEE00

3496DFE7-E6C3-4584-921D-2A6BD402DEF7

Men det finns en riktigt bra poäng. Bloggaren reser oftast gratis på SJ-delen av resan. SJ PRIO-poäng är inte alls särskilt dumt. Lidköping – Hässleholm 171 kr. Ett pris i en klass för sig!