På kvällspromenaden uppenbarar sig både slott och koja


Kan innehålla spår av sanning, med inslag av humor, samt ett inte ringa mått av rena överdrifter.
På kvällspromenaden uppenbarar sig både slott och koja


Av transporttekniska skäl blev det ingen minigolf för våra barnbarn på Planteringen denna sommar.
Vem som är regerande mästare minns jag inte men att det inte är jag torde inte vara särskilt svårt att räkna ut.
Anne och jag har dock varit på Planteringen och fikat, i gott sällskap av Kristina från Karlsborg.
Efter kaffet ville Anne plötsligen ha en Svart Malin. Jag trodde att det var någon sorts spindeldjur men det handlade som väl var bara om en glass från Klings i Mariestad.
Fem av tolv banor är under reparation men det kostar bara 10 kronor att gå denna lagoma stora runda.



Den som är spel- och/eller kaffesugen får dock skynda sig. Sommaren är kort på sina håll. Planteringen stänger av någon outgrundlig anledning redan nu på söndag.
I SvD Näringsliv läser jag om Stockholms skönhetsråd.
”Varenda byggnad från Tensta till Vasastan passerar vårt bord, säger Henrik Nerlund.
När exempelvis en ny byggnad ska godkännas går processen, lite förenklat, till så här: Ett detaljplanförslag tas fram av stadsbyggnadskontoret. Skönhetsrådet samt andra instanser yttrar sig. Efter samrådet kan förslagen ändras inför att stadsbyggnadsnämnden fattar beslut. I stora ärenden fattar kommunfullmäktige det avgörande beslutet”.
Och kompetensen är det inget fel på:

Det är många kommuner som är i stort behov av ett sådant råd. Många nya byggnader som uppförs runt om i landet är ju förskräckligt fula och brutala.
Ett exempel: Vi cyklade förbi den nya skolan uppe vid Sjölunda häromdagen, som har byggts på jungfruelig skogsmark. Tusentals kvadratmeter asfalt omger skolbyggnaderna. Det ser helt enkelt för hemskt ut. Där borde ju ha varit gräs, buskar och träd istället – för elevers och lärares välmående.
…och det på mer än ett sätt.

Det måste vi ändra på. Alla vi människor måste leva betydligt hållbarare, med målet att släppa ut högst 1.000 kg CO2 per person och år.
Därtill måste vi alla hålla oss undan från och därtill bekämpa de idéer som framförs av det otäcka bruna parti som mot all anständighet har lyckats få mandat i kommuner, regioner och riksdag.
En grön värld är framtiden, på alla de sätt.
Idag nåddes så äntligen den förtorkade bygden av några regn- och åskskurar. Det blev inte många millimeter i mätaren men algerna tog tillfället i akt och slog blixtsnabbt ut i full blom.
Bloggaren firade väderomslaget med en inplastad men ändå mycket god ägg- och sillmacka på Djurgårdsudde.



Vi är ute och inventerar badplatser på uppdrag av våra barnbarn.
Mitt emellan de från den senaste istiden härstammande ändmoränerna Hindens rev och Parkudden hittar vi denna lilla pärla.
Tilläggas kan att istiden känns rätt avlägsen. Antropocen är den tidsålder då den globala uppvärmningen får Jorden att koka.
På den lilla vägen fram till badviken fanns det skyltar att bilar inte fick ställa sig i skogskanten. Risken fanns att det kunde ta eld. Marken var ju fnösketorr. Men vi med våra elcyklar utgjorde dessbättre ingen som helst fara.



Det är positivt med de människor som inser att det här med klimatförändring är något väldigt allvarligt som vi måste göra något åt, inte i framtiden utan i detta nu.
Till dessa hör Magnus Carlsson som ägnar dagens sommarprogram åt sin oro över det som sker med klimatet.
Han vill nog att träden skall sluta gråta. Det är vår uppgift att hjälpa dem med det.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077307?programid=2071
Enligt Erika Treijs på SvD slår klimatforskaren Michael Mann i The Guardian fast att vi har drabbats av sommarens extremväder på grund av den globala uppvärmningen.
Men det ännu inte är helt kört. ”It is not going off a cliff, it is like walking out into a minefield”.
Knappast betryggande alltså, men det finns fortsatt en möjlighet att vända om.
Min egen oro (i närtid) handlar mest om livsmedelsförsörjningen. Det skulle inte förvåna om det blir ransonering på t.ex. vetemjöl, havre och bröd nu i vinter. För tro inte att det går att köpa sädesslag som vete, råg och havre från andra länder. Stora delar av Europa har samma problem som Sverige.
Wikipedia visar ett brödransoneringskort

Vi måste kanske gå hungriga från matbordet i vinter. Våra politiker hade inte vett att se till att vi kunde lagra spannmål från goda år. Många av våra silor revs. I Lidköping blev platsen där silon vid järnvägsbron var uppförd parkeringsplats…

Om den speciella Skaraborgska kulturen och om alla kända människor som har sina rötter mellan Vänern och Vättern:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1090868?programid=4747
Hör Peter Nolskog informera om TBE:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7011662
Många smittas av TBE. Risken för de drabbade att avlida ligger mellan 0,5 och 1,5%.
Att låta vaccinera sig är ett klokt beslut