Bort med vanesnaskandet!!

Inne på SJ Lounge på Malmö C bläddrade jag igår i en bok med titeln ”Det söta Malmö”, utgiven av Malmö stadsarkiv (där vårt barnbarn Luma just nu sommarjobbar).

https://www.bokus.com/bok/9789187875670/det-sota-malmo-malmos-godisfabriker-1861-1961?srsltid=AfmBOorrqjMthCUMIcWWzmzG4GkcqCtosHNcgBP2JlcHHRZYofGwzNyl

Den här boken försöker skildra epoken Det söta Malmö, genom dokument från arkiven, fotografier, tidningsartiklar och annonser. Förpackningar och etiketter bidrar till en färgsprakande fest för ögat. Arkivarie Anette Sarnäs på Malmö stadsarkiv har genom ett mångårigt arbete forskat fram denna nästan bortglömda historia om ett Malmö som både luktade och smakade gott