Vart skall vi ta vägen med vår förtvivlan och vår oro…

Efter att ha sett dokumentären ”I väntan på Jan Myrdals död” är jag innerligt tacksam att jag inte har kommunismen som religion.

För hur skulle det vara att tvingas kliva in i en röd lokal och söka tröst och mening efter det fruktansvärda som hände i Hässelby i söndags?

Men som väl är finns kyrkan alltid på plats där mitt emot Hemköp vid tunnelbanestationen i Hässelby Strand, med medarbetare som står redo att lyssna på all oro, förtvivlan, rädsla och ilska.

rbsh

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/prasten-en-handelse-som-stracker-sig-utanfor-alla-granser

Svensk Socialistisk Samling (SSS)

1938 bytte Nationalsocialistiska Arbetarepartiet namn till Svensk Socialistisk Samling, detta för att markera självständighet gentemot den tyska nationalsocialismen.

Bland de som skickade jul- och nyårshälsningar i huvudorganet Den Svenska Nationalsocialisten/Den Svenska Folksocialisten och i ungdomsavdelningens Stormfacklan och Ungt Folk finns I K-d i Agunnaryd. (UF 12/1942).

Kanske att denne hade en skruv lös. Eller också fattades det en.

I DSN och DSF julhälsade den skomakarfamilj där jag understundom klippte mig som barn.

I den digra förteckningen utmärker sig några små platser – som Varv, Broddetorp och Tärendö.

Att det hälsades flitigt från Nattavaara är inte så konstigt. Där härskar nämligen mörkret.

Håltagarna har siktats vid Liden

Nu på morgonen dök de upp – Håltagarna. Med all sannolikhet är det vi bevittnar första steget i rivningen av de lokaler som har härbärgerat en stor blomsteranläggning.

Men det är som att Håltagarna fanns på plats redan när det tokiga beslutet om flytten av verksamheten fattades.

Samma håltagare torde även ha deltagit när det brutala beslutet om skövlingen av Kartåsskogen fattades.

Med tanke på den totala ödeläggelsen av naturen måste det hålet ha varit rekordstort.

Det kan ha varit det ohyggliga beslutet som gjorde att klimatmötet i Glasgow slutade i moll. Det framkom att en central Tipping point hade passerats. Det sista hoppet var ute.

* Hålen gjordes inte i öronen

Man blir inte åderförkalkad av ost

Svenskar äter allt mer ost. Den som har högt blodtryck, är laktosintolerant eller är gravid behöver navigera försiktigt i ostdisken. Men en metanalys gav positiva besked om hjärt-kärlhälsan.

https://www.svd.se/ovantat-svar-40-gram-ost-om-dagen-det-basta/i/alla-artiklar/om/alltid-pa-mandagar

På grund av sitt höga innehåll av mättat fett har ost studerats i relation till hjärt- och kärlsjukdom. En metaanalys av uppföljningsstudier som pågått i flera år där hjärt-kärlhälsa jämförts mellan högkonsumenter av ost jämfört med lågkonsumenter visar på att osten snarare kopplas till en lägre risk. Störst riskminskning hade gruppen som åt runt 40 gram ost om dagen. Ost tycks heller inte kunna kopplas till högre nivåer av LDL-kolesterol.

En tänkbar förklaring är att calcium i osten leder till ökade fettförluster via avföringen så att den negativa påverkan på blodfetter, som ses vid mättat fett i annan form, uteblir.

Bloggarens fundering är om man kan stoppa i sig en Calciumtablett i samband med att man äter en gräddbakelse eller förtär skräpmat på McDonalds.

Skräpmat är som väl alla vet riktig skitmat.

Nelson borde koppla greppet om vandalerna på Brottarvägen

Redan när vi klev på lokalbussen informerade chauffören oss om vad som var att vänta på Brottarvägen. Busskuren var återigen sönderslagen.

Lidköpingsbor är dåliga på att utnyttja lokaltrafiken men att utsätta denna för grav skadegörelse, det är vissa av medborgarna ena riktiga hejare på.

En helnelson på de där hemska förvarna skulle verkligen inte skada.

Då var det betydligt trevligare vid Resecentrum där vi försökte få ett ännu bättre grepp om fotoutställningen om Kinnekullebanan anno 1972.

Dessvärre kom Turisthotellet på Råbäck att gå ett ännu värre öde till mötes än det som drabbade busskuren på Brottarvägen. Inte ens Västtrafiks eminenta Hållplatsservice hade kunnat stoppa galenskapen.

Staden där träd och tårar faller

Det finns faktiskt anledningar att fälla tårar i Lidköping.

Är det inte pga hur illa vårdpersonalen behandlas kan tår-fallandet bero på att de stadsnära skogarna misshandlas.

Konstigt egentligen att en (S)-styrd kommun behandlar en yrkeskår (undersköterskorna som ju tillhör LO) så himla illa.

Vad hände med de politiska idealen? Vart tog visionerna vägen (som den om det Gröna Folkhemspartiet)?

Makt berusar. Det förstår man när en (S)-märkt partiledare går och blir godsägare.

Stolarna avlöser varandra.

Jag har precis läst ut en bok skriven av Ellen Mattson, hemmahörande på stol nr 9 i Svenska Akademien. Nu är det dags för nästa kvinna, dvs Sara Stridsberg på stol nr 13. Men hon valde att lämna Akademien i spåren metoo-krisen. Hon sitter numera på stol nr 6, i Samfundet De Nio.