Malmöpsalmboken

Husaby kyrka och Göta kanal kom med i den kulturkanon som presenterades idag. Men det gjorde varken Läckö slott eller Carl Johan De Geers Tårtan.

Inte en enda arbetarförfattare, och varför saknas Torgny Segerstedt? – han som vigde sitt liv åt att kämpa mot nazismen.

Det är svårt att hitta information om Malmöpsalmboken, men här finns det ändå lite att hämta: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1945462/FULLTEXT01.pdf

Björn Wiman på DN sågar denna kanon jäms med fotknölarna:

https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-kulturkanon-ar-skrattretande-kunde-tagits-fram-av-ai/

Den kanon som nu fastslagits är ett surrogat för en riktig kulturpolitik. Den presenteras samtidigt som kulturens andel av statsbudgeten är den lägsta på 20 år.

Bloggaren: Det det hela handlar om är egentligen Tidöpartiernas – och ytterst de otäcka Sverigedemokraternas – politiska agenda

Tårtan är kanonbra!!

En kulturkanon sägs utgöra ett rättesnöre för kultur. Tanken är att det finns vissa verk som är särskilt framträdande och karakteristiska och som därmed kan utgöra en del av en kulturkanon för ett land.

Idag skall historikern Lars Trädgårdh och vår kulturminister presentera en sådan, med verk av hög kvalitet som är minst 50 år gamla och som har gjort bestående intryck och blivit viktiga referenspunkter i svensk kultur och tradition.

Men Carl Johan De Geer anser att hela idén är idiotisk. Kulturen är så vid och bred att det inte funkar att bara låta plocka upp några få verk.

Och han tror inte att hans ”Skända flaggan, vägra vapen” kommer ifråga. Då tror han mer på Tårtan (där han själv spelar apa), gjord i solid gammaldags farstradition och lämplig för folksjälens sundhet😀🐒🎂, och med ett budskap om vänlighet.


https://www.svtplay.se/tartan

Anders Q Björkman på SvD Kultur har tittat på TV4-programmet ”Sveriges dummaste” (stackars arma sate!!) där den svenska dumheten framstår som avgrundsdjup, och hamnar mitt i en mardrömsversion av Trädgårdhs dröm om den bildade medborgaren.

Poddaren Bathina Philipson tror att solen går upp i väster, Tik-TOK-aren Tilda Törnqvist tror att pingvinen är ett däggdjur (för att dägg rimmar på ägg) och artisten Samir Badran inbillar sig att ett land som styrs av en kung eller drottning kallas demokrati.

Deltagarna skäms inte ens för sin okunskap, eftersom de faktiskt inte tycker att det är viktigt med kunskap.

Gör något åt Pandoras ask

Enligt besked till undertecknad skulle Lidköpings kommun (en superkommun som är allt annat än superbra på säkerhet) låta ta ned denna gigantiska ask hösten 2023, en ask som är hårt angripen av askskottsjuka och röta, sannolikt även av honungsskivling på rotsystemet.

När vi passerade idag hade ett helmurket stycke av trädet trillat ut vid röthålet, något som torde ha inträffat den senaste veckan.

Undertecknad avskyr verkligen när träd och hela skogar faller för motorsågen, men träd som hotar att falla för minsta vindpust bör avverkas.

Alternativet är att (som i detta fallet) upprätta en skyddszon med en diameter på bortåt 100 meter.

Det är inte utan att man funderar på att kontakta nationella bombskyddet när man närmar sig denna Pandoras ask – en ask som måhända härbergerar all världens olyckor och elände.

Söndagstur i Kinnekullebygd

Vi trodde att Rydénska huset i Lundsbrunn höll öppet idag. Men där hade vi fel. Det är först nästa söndag som dörrarna till Rydénska huset öppnas för en eftermiddag fylld av musik, gemenskap och kultur. Då kan man slå sig ner i huset eller i trädgården, lyssna till musik och ta en fika från kulturföreningen – kaffe och hembakt finns att köpa.

Samtidigt kan man också njuta av en ny konstutställning i huset, med keramik och konst av Niina Almen.

☕ Tre-kaffe med spelmännen en söndag – kan det bli bättre?
📅 Söndag 7 sep kl. 14–17
📍 Rydénska huset Lundsbrunn
💸 Fri entré

https://www.rydenskahuset.se/sigrid-folkes-cafe

Men vi fick faktiskt se ett av sommarens sista tåg stå inne på stationen, fyllt av förväntansfulla resenärer

Fikat fick vi istället inhandla i kiosken i Husaby. Detta avnjöts i Husaby hembygdsförenings trädgård

Proletären om allt annat än proletära bandyspelare

En kompis har besökt det trevliga Regionmuseet i Kristianstad. Där fick han bl.a. syn på detta:

Det har ju alltid hävdats att bandy är en arbetarsport. Därför gör jag en sökning på nätet för att få mer kunskap om bandyns svenska historia.

Och då snubblar jag över en artikel i Proletären (som ju lästes av Sven Wollter och som läses av David Ritschard – i dagens DN sitter han med tidningen på köksbordet) – om bandyn som ett tidsfördriv för överklassen!!

Jicarillaapachern, Peter Hernqvist och Järnvägaren

Dagens bussutflykt gick till Skara.

Den som missar lunchen på Café Plaza (invid Domkyrkan) begår världens misstag.


Efter lunch och domkyrkobesök begav vi oss till Västergötlands museum. Där stötte vi först på en amerikansk urinvånare och sedan en välkänd veterinär.




Lite andra fynd – som en tavla av Göteborgskoloristen David Larsson


Och i Fornbyn hamnade vi i Rosenträdgården. En av rosorna härstammar från nunnorna på Gudhems kloster, en annan från det forntida Egypten. Rosen ”Järnvägaren” doftar tydligen liljekonvalj och citrus, men den ”ros” jag själv förknippar med järnväg saknades i trädgården, nämligen den vackra rallarrosen.

Laglöst land

Vi ser det varje dag, tonårspojkar som stegrar sina trimmade mopeder på Gamla Läckövägen, i höjd med Villalia. Samma sak försiggår på Läckögatan, i höjd med Framnäs City.

Ungdomarna utsätter sig själva och andra trafikanter (inkl fotgängare) för livsfara.

Vi ser det varje dag, ungdomar som i sina Epor och mopedbilar tittar mer på mobilen än på trafiken.

Vi ser det varje dag, fordon av alla de slag som kör alldeles för fort. Att det ofta handlar om Epor kan ni säkert räkna ut.

Men vi ser det aldrig, detta att våra politiker reagerar mot laglösheten. De vill inte stöta sig med de som kanske skall rösta för första gången 2026.

Vi ser det alldeles för sällan – att polisen är ute och genom sin blotta närvaro stävjar brott.

Vi lever dessvärre i ett laglöst land.

Viktigt att notera: Få eller ingen av de som beter sig illa i lidköpingstrafiken är muslimer, men jag skulle tro att många av ungdomarna är rikemansbarn.

Föräldrarna drar omkring i sina dyra Teslor (och inbillar sig att de är märkvärdiga), men de har noll koll på vad deras barn tar sig för i trafiken.

Ungdomarna är omogna, föräldrarna likaså men det mest anmärkningsvärda är den omognad våra politiker visar exempel på, detta genom att inte stävja bruket av av snabba mopeder, Epor och mopedbilar hos de som ännu inte är fyllda 18 år.

Är det vettigt att plantera plataner i Lidköping?

Många träd håller på att dö i stadens centrala delar. Det handlar mest om almar men även andra trädslag är drabbade av sjukdomar.

Problemet belystes i en artikel i NLT går.

Screenshot

”Vi vill bredda oss. Vi inväntar bara tillstånd för att få plantera bland annat plataner, silverlind och ek. Trädsort efter trädsort drabbas av olika sjukdomar och genom att ha flera olika sorter hoppas vi kunna minska risken framöver, säger parkchef Anneli Isberg.”

I ett debattforum ställde jag mig försiktigt positiv till att plantera plataner, ett trädslag som vi ser mängder av vid våra besök i Malmö. Trädet är tåligt mot luftföroreningar och lär tåla klimatförändringar rätt bra.

Men jag fick mothugg, med all rätt. Trädslaget gynnar nämligen inte den biologiska mångfalden, och antalet insekter minskar rejält:

https://www.natursidan.se/nyheter/importerade-trad-daliga-for-staders-insektsliv

Men jag tror ändå att ett visst inslag av plataner kan vara motiverat. I Lidköping finns det nämligen mängder med EPA-bilar, raggarbilar, motorcyklar, mopeder och mopedbilar – fordon som dränker innerstaden i giftiga avgasmoln. Och lidköpingsborna tar helst bilen och inte cykeln, även om förflyttningen bara handlar om några kilometer.