Allra, allra vä(r)sttrafik

Idag väntade vi på bussen mot Sjölunda vid Framnäs C. Den är alltid försenad, och har varit så sedan tidtabellsskiftet i juni. Förseningen varierar mellan 10 och 20 minuter, detta till stort förtret för väntande resenärer.

Idag hamnade förseningen på 18 minuter för bussen med avgång 11.02.
Då hann jag med att chatta med Västtrafik.

Här finns resultatet till allmän beskådan:

Men det var ju jag som skulle invänta svar, och så snoppades chatten plötsligt av!!

Bussen lär vi få fortsätta att vänta på även i fortsättningen, oavsett om klagomålet nådde fram till överordnad eller inte.

Mox fuge, longe recede, tarde redi

Vad är värst, pest eller kolera? Ingetdera, för värst är Robert F Kennedy. Han utgör ett hot för miljoner och åter miljoner människors liv.

I USA får det nog bli rubriken som gäller för den som vill rädda livhanken när farsoten slår till nästa gång.

Det var läkaren Galenos i det antika Rom som yttrade orden ”mox fuge, longe recede, tarde redi”, dvs ”fly snart, långt bort, återkom sent”.

Kennedy kanske vill att befolkningen skall göra som vid en prästvigning i Uppsala domkyrka under den svåra pest som hade drabbat Sverige 1710 – låta fylla lokaler med kraftig rök, rök som skulle kunna skydda mot ” den onda luft som man vid den tiden trodde spred sjukdomar, dvs de miasmatiska ångorna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miasmateorin

Mitt förslag: Testa att röka ut den där Kennedy ur USA:s hälsodepartement. Kennedy skulle ”mox fuge”, och sedan skulle vi aldrig mer se röken av den helidiotiske karln😂

Getingar i Broby, dagsvärmare i Hasslösa

Idag hade Ida ordnat med höstmarknad i sitt helmysiga café i Brobys gamla skola. Besökarna (liksom getingarna) var många till antalet.

Hösten behöver sina ljuspunkter😊

Efter Broby hamnade vi i Hasslösa. Där fick vi syn på något bland blommorna som nästan kan förväxlas med en kolibri, dvs en större dagsvärmare. Så här tar den sig ut:

https://fb.watch/BZwo-hOP3i/?fs=e

https://www.gnesta.se/kulturfritid/fritidochidrott/naturtips/naturtips/annuflygersommarenskolibrier.5.3cb7908f1832d696dd4b2e62.html

”Akta dig så du inte blir förläst”


Många har säkert hört den varningen under uppväxten, även undertecknad – liksom Dick Harrison.

Länk till artikeln i dagens SvD:

https://www.svd.se/a/OoKM2w/dick-harrison-om-barndomens-lasforbud-och-samtidens-svek-mot-barnen

Att bli just förläst var Dick Harrisons föräldrars mardröm. Dick kunde ju hamna på mentalsjukhus om han läste annat än sina läxor. En äldre kvinnlig släkting påstods ha hamnat på Ryhov pga sitt myckna läsande.

Om fadern kom på Dick med att smygläsa blev Dick slagen.

Framför allt var det farligt med skönlitteratur, eftersom den var så ”tung” och ”torr”. En författare var värre än alla andra – han hette Dostojevskij – men skönlitteratur över huvud taget borde skys som pesten.

Det faktum att ett läsförbud också innebar stopp för allmänbildning och kunskapstillägnelse var ointressant i sammanhanget. Och förresten – vad skulle man med allmänbildning och kunskap till?

Nära en fjärdedel av dagens alla elever i årskurs nio är att betrakta som funktionella analfabeter.

De klarar inte att ta sig igenom en normal text. 

De förstår inte vad de läser, under förutsättning att de alls måste läsa, vilket de i största möjliga utsträckning undviker.

Detta sker i Sverige, ett land som yvs över att vara en kunskapsnation där bildningen sitter i högsätet, där våra politiker tävlar om att tala sig varma för skola, gymnasium och universitet, och där statligt tillsatta experter fastställer en kulturkanon. 

Under den offentliga fernissan jäser barbariet.

Framtidsperspektivet är dystert. Vi kommer att bli mindre kreativa, mindre tänkande, mindre lärda. Kort sagt dummare.

I en värld där varken föräldrar eller lärare är några större föredömen – de bara säger ju att det är bra att läsa, men hur ofta läser de själva en bok? – faller dessutom deras argument platt till marken. 

Hur skall obildade vuxna få barn att förstå poängen med att bli bildade? – vuxna som säkert känner igen sig när de skrattar gott åt det som kablas ut i TV4-programmet ”Sveriges dummaste”.

Ur SAOB

: 3) refl.: läsa för mycket, fördärva sig gm (för mycken) läsning; förr oftast: bliva konstig gm för mycken läsning. Dalin Arg. 2: 240 (1734, 1754). Schultze Ordb. 2544 (c. 1755). Studenter, .. som förläst sig på tysk mystisk litteratur. Lamm UpplRom. 1: 96 (1918).

4) [jfr t. student, benämning på häst som lider av stilla koller] i p. pf. förläst l. (numera knappast br.) förläsen med adjektivisk bet., eg.: skadad till sitt förstånd (virrig, konstig, fnoskig) gm för mycken läsning; numera oftast med försvagad bet.: som läst för mycket o. till följd därav är blek, mager o. bortkommen i det praktiska livet. Lik en Vurm eller en förläsen Tok. Dalin Arg. 1: nr 14, s. 5 (1733)KLilljebjörn Hågk. 8 (1838)I .. det egentliga glada Studentlifvet deltog jag sällan eller aldrig, och ansågs äfven derföre för folkskygg, förläsen och besynnerlig. Tegnér (WB) 8: 327(1839)En gammal förläst magister. Kindblad (1871)Den ofta förläste och opraktiske skolynglingen. PedT 1897, s. 373. —

Sjukhusdokumentation

Falbygdens museum har en diger lunta med foton från de båda sjukhusen i staden. Fotona finns tillgängliga på Digitalt museum.

Här några exempel:

https://digitaltmuseum.se/0210114066055/sjukhusdokumentation-utford-av-falbygdens-fotoklubb-1988-89

https://digitaltmuseum.se/0210113605648/sjukhusdokumentation-utford-av-falbygdens-fotoklubb-1988-89

https://digitaltmuseum.se/0210113569705/sjukhusdokumentation-utford-av-falbygdens-fotoklubb-1988-89

Låg nativitet, hög naivitet

Befolkningsantalet går kräftgång, så även i nordöstra Skåne. Ur dagens Norra Skåne:

Ändå byggs det motorvägar som aldrig tillförne, och det planeras för fyra spår längs Södra stambanan, från Lund till Hässleholm.

Men är det meningen att den krympande befolkningen skall färdas oftare på våra vägar och järnvägar? Och vem skall bo i alla de hybrispräglade bostadsområden som planeras?

Längs motorvägsstråken byggs det stora, stora lager, det ena efter det andra (och inte sällan på landets bästa åkermark, som i västra och sydvästra Skåne). Men vilka stackare är det som skall tvingas konsumera allt det som ryms i dessa så anskrämligt fula lokaler? Skall allt färre konsumera allt mer?

Inte är det bättre i Skaraborg. Många kommuner krymper, men vägarna blir bredare och bredare. Och i Lidköping är det många byggprojekt på gång. Frågan är bara vilka det är som skall bo där. Är det många av de som hålls i husvagnar och tält ute på Hovby flygplats när PBM går av stapeln? Dvs de som har kört fast i 1950-talet.

https://lidkoping.se/lidkoping-vaxer/start/projekt?

Hur tänker våra beslutfattare? Eller tänker de överhuvudtaget?

Theatrum Mundi – Världsteatern

Det brukar sägas att Theatrum Mundi är en av denna tids (början på 1700-talet) ledande liknelser, dvs tanken att världen är ett skådespel. Alla har sin roll att spela och det viktiga är att spela den väl – och så att alla ser det.

Det är en fråga av stor betydelse i detta de rigida hierarkiernas samhälle, där personer av betydelse alltid kräver att det ska synas exakt hur betydelsefulla de är.

På vilken plats man sitter i kyrkan är i högsta grad betydelsefullt, ett sätt att påtagligt visa på vilken plats i rangordningen man befinner sig.

Närmast altaret sitter de mycket viktiga, och längre bak i kyrkorummet placeras de andra, i fallande rangordning – tills man kommer till de avlägsna läktarna, där de med lägst status hör hemma.

Hämtat ur boken ”Tyrannens tid”. Författare Magnus Västerbro.

Bloggaren tänker att ”Theatrum Mundi” är lika närvarande och aktuell nu som på Tyrannen Karl den tolftes tid.

I hemmen är man sig själv, men sällan i det offentliga rummet. Där hoverar och åbäkar sig folk, och de mest förslagna spelar Allan!

Vi stöter på dem rätt ofta på våra promenader, de där som tycks inbilla sig att de är viktigast i hela världen.

Fotoodyssé från Västkusten

Den här trevliga boken kan verkligen rekommenderas. Och den passar bra att bläddra i för den som är justerad (dvs bloggaren), dels pga en nacksträckning men även pga biverkningar efter vaccination med Shingrix (gick på 2.200, plus lika mycket om en månad). Inte blev det bättre av att den manliga sjuksköterskan på den privata vårdcentralen agerade likt en robot.

Det finns en sak i sjukvården som är viktigare än något annat, dvs bra bemötande.

På lokalbussen hem från Biblo försökte jag samtala med en gammal kollega som satt snett bakom oss. Den manövern gjorde att tiden för bläddrandet i boken kan ökas på med flera dagar.

Men det var en utvikning. Åter till boken där det finns 311 fotografier, från Laholm till Strömstad, knäppta från mitten av 1.800-talet till tidigt 1970-tal.

En del foton är tagna inne i städerna, som det här om Kappahl i begynnelsen.

Företaget ägs numera av Rune Anderssons investmentbolag Mellby Gård.

Och här har vi den 97-årige fiskargubben ”Gamle Lars”:

Om Sverige under Karl XII

Efter att ha läst 67 sidor (av 505) gav jag upp läsandet av boken Kvinnorna i Oxford. Den var för svår och med för stort persongalleri. Men det var bra att de här kvinnliga filosoferna (med emfas) motsatte sig att USA:s president Harry Truman skulle utnämnas till hedersdoktor i Oxford.

Det var Truman som skrev under orden om att Hiroshima och Nagasaki skulle utplånas med atombomber. Närmare 100% av de som dödades hade inget med kriget att göra, och många var barn.

Ett av de värsta brotten i mänsklighetens historia.

Karl XII var inte så mycket bättre.

Körkortsfoto tar en rövare

Idag fick jag mitt körkortsfoto från ett företag i Strömsund (som heter just Körkortsfoto). På kuvertet satt det ett frimärke från 1981, med valören 1.40😅

Undrar vad PostNord har att säga om en sådan frankering.