Det vetenskapliga stödet för tillskott av D-vitamin är svagt

Många intar stora doser D-vitamin i tron att detta hjälper mot t.ex. depression, cancer, hjärtkärlsjukdomar, diabetes, MS osv men någon sådan effekt har med all sannolikhet inte D-vitamin.

https://www.svd.se/striden-om-d-vitaminet–ater-vi-tillskott-i-onodan

D-vitamin kan dock förebygga rakit hos barn (AD-droppar) och ett tillskott kan i viss mån förebygga benbrott hos kvinnor, men bara hos de som är över 80 år.

Hela världen väntar nu på den stora randomiserade studie som Adrian Martineau har gjort, den som slutgiltigt(?) skall visa om tillskott av D-vitamin kan minska risken för Covid-19 och en rad andra sjukdomar.

Om kvacksalveri på högsta folkhälsonivå


Sverige valde önsketänkande istället för kunskap. Orsakerna till ett av den svenska historiens största medicinska misslyckanden är tämligen uppenbara.

https://www.svd.se/sverige-valde-onsketankade-istallet-for-kunskap

Ur Olof Ehrenkronas ledare i SvD:

Utgångsläget vintern 2020 var att Sverige hade många decenniers framgångsrikt folkhälsoarbete bakom sig. De stora 1900-talsepidemierna hade bekämpats med hjälp av breda vaccinationsprogram och omfattande insatser för att förbättra hygienen.

Sverige hade knäckt en folkhälsokod som teoretiskt visades och förklarades först under 1980-talet av epidemiologen Geoffrey Rose. Slutsatsen av hans forskning är att breda förebyggande insatser som omfattar alla – också lågriskgrupper – dämpar den allmänna smittspridningen så pass mycket att högriskgrupperna får ett starkare skydd än de skulle ha fått genom direkta insatser riktade mot dem.

Det var denna kunskap som Folkhälsomyndigheten antingen hade glömt bort eller medvetet struntade i, när den i mars 2020 beslöt att lägga ner smittskyddsarbetet i hopp om att kunna skydda riskgrupperna.

Beprövade metoder under välfärdsstatens uppbyggnad, som forskningen därefter bekräftat, övergavs till förmån för något som i ljuset av den evidens som faktiskt fanns närmast måste betecknas som kvacksalveri på folkhälsonivå.

Lidköpings kommun segar med att dra in alkoholtillståndet. GT avslöjar varför.

Det här måste ni läsa. Det tycks inte stå rätt till i Kommunhuset:

https://www.expressen.se/gt/tjansteman-stangs-av-utreds-for-band-till-ha-knuten-klubb

I en kommun som vill profilera sig som motorintresserad finns risken att MC-gängen infiltrerar fler delar av samhällsbygget än man kan ana.

Undrar varför NLT är så tyst kring det hela.

Kan någon enda individ tillåtas att jobba i offentlig verksamhet/vara förtroendevald om denna person samtidigt tillhör en förening med koppling till kriminell verksamhet? Givetvis inte!

En fråga som ännu inte besvarats: Är alkoholtillståndet indraget?

Och vad säger Länsstyrelsen om Lidköpings Kommuns brist på agerande?

Här finns det många stenar att vända för journalisterna på NLT och GT.

Vi räknar med enstaka smittade i Sverige

I Folkhälsomyndighetens värld skulle ingen dö av Covid-19 i Sverige.

Tjugo månader senare är det som om att de som ändå avled gjorde det i en annan tid – och absolut inte nu

Tänk om Jonas Carlson hade tagit den gryende pandemin på allvar då i slutet av januari 2020…

Man kan undra hur han kunde få sitta kvar.

Och sedan hade FHM den dåliga smaken att lägga skulden för de många dödsfallen på situationen i äldrevården.

Lidköpingsskôjet 2021

Detta ”skoj” tar sig alltmer groteska uttryck. För någon månad sedan handlade det om att slå sönder ett stort antal busskurer. Inatt var det två husvagnar på Framnäsparkeringen som vandaliserades.

Denna parkering är ett tillhåll för motorburen (EPA) ungdom. Det är således inte svårt att räkna ut i vilka kretsar råbusarna hör hemma.

Den som försöker fiska efter skyldiga bland unga flyktingar och unga invandrare lär däremot inte lyckas med sitt illasinnade uppsåt.

Jag skickade fotot till NLT för påseende men jag tror inte att redaktionen vill plåga läsarna med ännu mer elände. Är det helg måste det ju få vara skôj!

Bra sagt i KORT SAGT

Insändarsidan i dagens Norra Skåne:


Dock är tiovåningshus på Lidenområdet ingen höjdare!!

Men tio sådana kan utan problem uppföras där Båtgården nu befinner sig. Båtgården hör givetvis bättre hemma vid Småbåtshamnen. Men det begriper tydligen bara moderaterna.

Socialdemokraterna har av svårförståeliga skäl fastnat för bostadsbyggande på det tungmetallimpregnerade Hamnstadsområdet

”Är jag (dvs Jimmie) nazist”?

Den frågan ställde Åkesson i partiledardebatten på TV.

Undrar varför han gastade om det. Han kan knappast vara ovetande om hur det förhåller sig.

De flesta som är väl underrättade om sakernas tillstånd vet också svaret.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dE3Ro/sd-ledare-sjong-vit-makt-texter

De som går på det demagogen Åkesson hasplar ur sig måste vara helt utbombade i skallen.

Folk kan säkert reta sig på sådana slutsatser. Men sympatiserar man med en rörelse som är sprungen ur den djävulska nazismen får man vara beredd på att bespottas.

Det är vår absoluta plikt att markera stenhårt mot de som har den dåliga smaken att låta sig attraheras av det bruna takegodset. Det är vi skyldiga alla de fem miljoner människor (varav många var barn och kvinnor) som mördades av de sadistiska psykopater som iscensatte Förintelsen.