Är det bara ett litet olycksfall i arbetet när en ovaccinerad råkar ta död på en gamling?

Handlar det inte om något betydligt värre?

Och ännu mycket värre – visst är det förfärligt med alla fega chefer som inte står upp för de vårdberoendes absoluta rätt att slippa dö den hemska coviddöden (i onödan).

Men är det något man har lärt sig under 2000-talet så är det att ledare alltid håller med ledare på nivån ovanför, hur flängda idéerna än är, och medhållandet pågår oförminskat även i de fall individen i den absoluta topp-positionen visar tydliga tecken på antisocial personlighetsstörning. (Givetvis åsyftar jag då ingen av de som omnämns i artikeln i NLT).

”Finns inte allmänna skäl…” Man tar sig för pannan!!!

Och kolla här nu då: https://www.svd.se/oron-i-skane-okning-av-smitta-bland-aldre

Ansvaret om någon äldre smittas och dör till följd av att en anställd vårdare är ovaccinerad och smittsam ligger helt på arbetsledningen (och Rikets ledning). Straffen måste bli kännbara för de som inte har fullföljt sina åligganden!

Många år tillsammans

En nybliven tonåring, en så gott som 6 – åring och en blivande 3 – åring, här samlade i Hässelby Strand tillsammans med två betydligt mer till åren komna. Den 9 – årige myskatten Vincent hade dock annat för sig.

Av myndigheterna sanktionerade mordförsök

Hon utgick från att hemtjänstpersonalen som började besöka henne var vaccinerad mot covid-19. Men för två veckor sedan frågade hon ändå om personerna som just då hjälpte henne var vaccinerade.

-De sa att de inte var det. Då hade de varit hos mig kanske tre–fyra gånger. Jag blev mållös och kunde inte tro att det var sant. Det känns nästan som mordförsök. Jag är så förbannad.

En konsekvens av att hon nu säger nej till ovaccinerade är att hon inte får på sig stödstrumporna på morgonen eftersom det inte kommer någon på kvällen och tar av dem.

https://www.svd.se/sager-nej-till-ovaccinerad-hemtjanst-forbannad

Att överlåta till den ovaccinerade* att avgöra om en vårdbehövande skall få fortsätta att leva eller inte är helt enkelt sinnessjukt!!!

*genom att fortsätta att avstå vaccination eller inse att är man anställd inom vården, då skall man givetvis ha vett att vaccinera sig.

Annars är det det bara att packa och tacka – och utan dröjsmål packa sig av!

Superintressant artikel om hur Kanarieöarna har uppkommit

Kanarieöarna är belägna på den afrikanska kontinentalplattan, som ‘flyter’ på jordens mantel i östlig riktning med en hastighet som liknar fingernaglarnas.

För cirka 20 miljoner år sedan började plattan passera över en ”hot spot”, som injicerade magma och började skapa de första öarna: Fuerteventura och Lanzarote. La Palma och El Hierro är de yngsta öarna, bara 1,8 respektive 1,2 miljoner år gamla. Hotspotet är fortfarande under dem och det är därför de har aktiva vulkaner som får dem att fortsätta att växa.

Vulkanologer tror att denna hot spot för närvarande ligger under La Palma. 2011 skapade den en undervattensvulkan på ön El Hierro som höll på att nå ytan.

På samma sätt föddes alla Kanariska öar. Från botten av havet är La Palma cirka 6 500 meter hög, nästan lika hög som den högsta toppen i Anderna. Men de äldsta öarna, Fuerteventura och Lanzarote, kommer att försvinna så småningom då de på grund av erosion kommer att hamna under havsytan.

Kolla denna hyperintressanta artikel i EL PAÍS. Det räcker att titta på bilderna för att fascineras:

https://elpais.com/ciencia/2021-10-01/un-punto-caliente-bajo-las-canarias-alimenta-el-volcan-de-la-palma-y-creara-nuevas-islas.html

Lidköpingsborna torde vara världssämst på att åka lokalbuss

På resan in till Resecentrum var det bara vi två – plus tre busschaufförer!!! Inte var det mycket bättre på bussen mot Skövde. Men fr.o.m. Skara var bussen näst intill fullknôkad. Lika välbesatt är det på dubbeldäckartåget mot Sundbyberg.

Det kan knappast vara coronarädsla som gör att lidköpingsborna huvudsakligen färdas i bil. Om man tittar in på Hjertbergs är det nämligen precis tjockt med folk, varav 99% saknar munskydd.

Och inte lär det bli några överfulla lokalbussar när bandyn drar igång. Men på läktarplats lär viruset spridas som en löpeld.

Men varken bomber eller granater lär kastas av denne (mest på kul) smått uppretade resenär. Fotot är taget under uppehållet på Örebro C (eller om det var i Arboga), om någon skulle få för sig att undra:

Lidens övergav Liden. Nu försvinner Lidens för gott. Och det är kanske lika gott det.

Men det Blomsterland som tar över gillar vi. I deras butik i Hässleholm trivs vi gott. Den butiken ligger dessutom mitt i stan – dvs på gångavstånd, utan behov av skogsskövling för sin etablering och utan varje drag av det hybrisartade och resursslösande överdåd som präglar många av nutidens butiker