Socialstyrelsen präglas i vissa avseenden av en mörk historia

När bloggaren fick sin utbildning blev han ålagd att läsa en bok om alla de författningar som reglerar sjukvårdspersonalens arbete (utgiven av Socialstyrelsen).

Författaren hade (om inte minnet sviker) samma efternamn som bloggaren. Men släktskap har som väl är inte kunnat konstateras. När bloggaren införskaffade boken ”Den svenska nationalsocialismen 1931 – 1945”, detta för ett antal år sedan, hittade han nämligen författningsförfattaren bland alla de tusentals Hitlertysklandgillande individer som namnges i boken.

Och i den nya bok bloggaren (efter ett kompistips) hämtat på Biblioteket idag visar Socialstyrelsen återigen upp sitt rätta ansikte.
(Obs att det är samma författare till Adopterad som till Den svenska nationalsocialismen 1931 – 1945):

Den mer högtstående rasen torde inte innefatta den så kallade expert som uttalar sig i Socialstyrelsens namn.

Vi får förutsätta att Socialstyrelsen har rensat bland liken i garderoben. För vi måste ju kunna lita på att det våra myndighetsföreträdare torgför är sant, exempelvis vid de presskonferenser som har präglat pandemitiden. Det som skrevs i början av 60-talet var ju en förbannad lögn.

Men att de nationalsocialistiska grillerna lever kvar i många av de släkter som har koppling till de individer som namnges i Den svenska nationalsocialismen 1931 – 1945, det kan vi dessvärre vara övertygade om.

Den som inte tror det kan t.ex. läsa Henning Mankells Vettvillingen.

Uttrycket ”Bra skyltläge” gör bloggaren totalt skogstokig

Sågandet av planen är bra!

Men vi får inte glömma de skogspartier där skövlingen redan tycks vara beslutad. Obs särskilt uttrycket ”Bra skyltläge”: https://www.lokalguiden.se/lokal/skogvaktarevägen-nya-staden

Bra skyltläge innebär att kommunen gör det igen – dvs det som hände runt Arenan och runt Skararondellen. Inget fick skymma de fula åbäken till lokaler som uppfördes. Inte ett endaste träd lämnades kvar.

Hur är de individer som tar sig för något sådant funtade? Vad fattas dem?

Emma Frans om ”zoom fatigue”


Ur Vetenskapskollen i SvD.

”Känner du dig utmattad efter en dag med flera videomöten? Du är inte ensam. Den konstanta ögonkontakten med ansikten som förstoras upp på skärmen och att behöva se sig själv kan göra oss både trötta och trigga ångest.”

Många upplever en känsla av utmattning i samband med videomöten. Benämningen zoom fatigue används ibland för att beskriva detta tillstånd. Det handlar helt enkelt om trötthet som uppstår vid videomöten och digitala konferenser.

En förklaring till den utmattning som kan uppstå är den onaturliga och påträngande ansikte-mot-ansikte-exponeringen. I vanliga möten stirrar man inte den som talar rakt i ansiktet utan avbrott. I videomöten tittar alla på alla, precis hela tiden.

En annan aspekt är att vi inte bara ser andras ansikten i videomötena, utan också våra egna. Vissa upplever detta som väldigt distraherande. Mötena triggar ett fenomen som benämns ”självfokuserad uppmärksamhet” och kvinnor blir särskilt illa till mods av att se sig själva hela tiden.

Introverta drabbas extra hårt liksom personer med en hög ångestnivå.

Vi har något vi vill berätta

Det här budskapet mötte oss idag vid brevinkastet:

NLT i specialversion delas uppenbarligen ut till alla icke-prenumeranter denna onsdag. Men även de som (precis som vi) enbart prenumererar på e-tidningen fick uppenbarligen den här versionen av NLT.

Vad som kan vara bra att veta för den som prenumererar på papperstidningen är att en stor del av årsavgiften går till distribution. Inte särskilt mycket blir kvar till journalistik.

Men vi som enbart har e-tidningen åsamkar inte tidningsföretaget några sådana stora extrakostnader. Mer blir kvar till sådant som granskande och fördjupande journalistik. Så den som vill stödja pressen prenumererar med fördel endast digitalt.

Idag är det faktiskt en klok insändarskribent och fem andra (kloka även dom) som har viktiga saker att berätta:

KASTA UT VACCINMOTSTÅNDARNA FRÅN VÅRDEN

Ikväll kom jag hem vid 20.30-tiden från ett styrelsemöte, upptäckte strax därpå att en fästing hade bitit sig fast i höger överarm och när Aktuellt kom igång meddelades det att 47% av vård- och omsorgspersonalen i Stockholm inte har vaccinerat sig.

Fästingen går ju an men detta att nästan hälften av personalen inte har folkvett nog för att vaccinera sig, det gör mig oerhört upprörd! Nu tänker jag inte på TBE-vaccin såklart utan det mot Covid-19.

Jag har jobbat med personal (både inom landsting och kommun) som har haft stor kompetens för att utför sina arbetsuppgifter. Några stolpskott till vaccinmotståndare har jag aldrig stött på.

Och de där 47 procenten i Stockholm borde avskedas omedelbart. Att utsätta gammalt folk för livsfara är definitivt skäl nog för en sådan drastisk åtgärd.

Dödsängeln lär vi alla möte när den stunden är kommen. Men hen får aldrig någonsin dyka upp i egenskap av vårdpersonal!

Hur tänkte du nu, Gustav Edvinsson?

Du är en av de socialdemokrater som jag uppskattar allra mest här i Lidköping. Men när gäller det enorma kalhygget som möter de som kommer farandes (i bästa fall med buss) från Skara och Skövde blir jag upprörd.

För det lär inte vara enbart det estetiska som vänsterpartiet tänker på när de kritiserar skövlingen. Men Gustav han tänker tydligen att det rättar sig till när kalhygget har asfalterats och försetts med en hel hoper plåtskjul*

Gustav Edvinsson i NLT:

Är det klimatpolitik à la (s) lär mitt hjärta få byta plats. Vartåt det lutar vet jag dock inte i skrivande stund. Men det lär inte överskrida mittpunkten, den saken är säker!

*som skall kränga varor vi absolut inte behöver