En molnskärm har dragit upp över Mälaren men åskan siktar nog mer på norra Uppland (till min stora besvikelse)!
Författare: bengan
På väg mot Lambarfjärden och ett avkylande dopp
På visit i Hässelby Strand
Majlis och farfar är ute och sonderar terrängen
Som (s) bäddar får (s) ligga
”Denna överenskommelse innebär att Vänsterpartiet inte kommer att ha inflytande över den politiska inriktningen i Sverige under den kommande mandatperioden.”
Så står det i Janariöverenskommelsen.
Det är inte svårt att förstå varför Dagostar och vänsterpartiet misstror den s-regering som låter maktbegär segra över kärnfrågor som anställningstrygghet och hyressättning.
SD ämnar inte överge sina rötter
I en insändare i Norra Skåne kan den historielöse få nödvändig kunskap om vårt bruna riksdagsparti
Den som vill veta vad som händer när nazisterna tar över ett land rekommenderas att läsa Gunnar Bolins Hovjuvelerarens barn.
Det börjar med att medborgarna inte längre hälsar på den avsatte socialdemokratiske borgmästaren. Sedan börjar de som vänder kappan efter vinden att hänga ut nazistflaggor ur fönstren. Nästa steg är att judars egendom konfiskeras. Plötsligt sätter handlaren upp en skylt att judar inte är välkomna. Därefter går det fort. Folk börjar kasta sten mot judars hus, judar misshandlas men polisen tittar bara på. Resten kan alla vi som inte är historielösa. Men den historien är inte rolig.
Miljöpolitiken i Lidköping är verkligen helt kass, men äldrevården är änna toppen!!
Tidskriften Fokus om landets bästa äldrevård:
Att (som Lidköping) fylla 575 och ändå inte begripa bättre
På promenaden ner till Rörstrandsområdet passerade vi den fasansfulla konstgräsplanen på Framnäsområdet. Gummikulorna (gjorda av gamla bildäck) är på väg ut i Vänern.
Men alldeles bredvid finns det en riktig fotbollsplan, anpassad för moderna, ansvarstagande och miljömedvetna medborgare
Trots den bedrövliga miljöpolitiken dök både Herkules och Jas Gripen upp för att uppvakta den så gravt miljöomedvetne jubilaren
Att Herkules skulle kunna uträtta ”ett nytt storverk”* är dock att hoppas alldeles för mycket
*att få socialdemokraterna i Lidköping att leva upp till innehållet i begreppet ”det gröna folkhemspartiet”. Som det är nu gör ju partiet allt för att utplåna så mycket grönska som möjligt.
Ålgräs testas mot stranderosion (artikel i DN)
För första gången testas att plantera sjögräset ålgräs för att bromsa erosion vid Skånes kust. Ålgräsängar hör till jordens viktigaste ekosystem. Att hjälpa naturen att läka sig själv är högaktuellt när klimatkrisen ska hanteras och den biologiska mångfalden skyddas.
Ålgräs binder sand, gör vattnet klarare, minskar övergödning genom att fånga upp kväve och fosfor och kan fånga in lika mycket koldioxid som skogar. Dessutom fungerar det som skydd och dagis för unga fiskar och andra varelser i havet.
Ålgräsängar hör till jordens mest värdefulla ekosystem och beskrivs ibland som korallrevens mindre kända lillebror eller lillasyster.
https://www.dn.se/sverige/plantering-av-sjogras-ska-hindra-erosion/
Bloggaren: Huruvida ålgräs även hjälper mot hala lokalpolitiker från miljöpartiet (i Lidköping) är fortfarande en öppen fråga. Det är troligare att det krävs en rejäl ryssja för att lyckas med det företaget.
Lidköpings helknäppa miljöpolitik
Kartåsskogen har utsatts för en skövling likt den Bolosonaro propagerar för i Amazonas.
Och nu blir det konstgräs istället för levande gräs på Ågårdsvallen.
Lidköping har haft en bra miljöpolitik, men dessvärre bara på pappret.
Ingen skall tro att miljöpartiet på orten står upp för naturen och miljön. När beslutet om den hemska konstgräsfotbollsplanen vid Framnäs togs var MP en av de största tillskyndarna.
Den som vill studera en konstgräsplan bör ta sig en cykeltur till Framnäs: Känn den vidriga lukten från planen, se drivorna av giftigt gummi som kantar planen (Det kan ligga 100.000 kg sådant giftgummi på en enda plan, gummi som så småningom spolas ut i Vänern och Västerhavet).
Jämför med planen bredvid, den med levande gräs. Den som då inte fattar vad det handlar om är ett hopplöst fall, med viss sannolikhet en blivande lokalpolitiker.
Fyndfikabröd
I det skånska skafferiet gjorde jag ett riktigt fynd i förliden helg. Fyndet utgjordes av Wasabröds chokladkex:
De är både goda och nyttiga. Läs gärna innehållsförteckningen men låt er inte avskräckas av kikärtsmjölet:













