Det släpps på coronarestriktionerna. Det kan till och med få sitta 60.000 på en fotbollsläktare – och sjunga och vråla. Men det kan vara klokt att kolla på statistiken innan man börjar knô.
I Storbritannien ser kurvan ut på detta sätt (överst). Jämför gärna med förra sommaren.
Där under finns det två ryska kurvor – som rimligtvis borde stämma till eftertanke.
Huvudet är inte i första hand avsett för nickande, utan för tänkande!!
Sverige är under attack från både väst och öst. Det kan vara klokt att satsa på försvarsspel.
Men det räcker inte med byte till elbil eller stora trädplanteringsprojekt.
”Vi behöver en transformation. Genomgripande förändringar på processer och beteenden på alla nivåer: På individnivå, samhällsnivå, i näringslivet, våra institutioner och regeringar”, står det i rapportutkastet från IPCC.
”Vi måste omdefiniera vårt sätt att leva och konsumera.”
Dvs: Vi måste ha förnöjsamheten som ledstjärna. Konsumtion lyckliggör varken människor eller miljö. Tänk på det!
The #DeltaVariant (B.1.617.2) of Covid-19 that first surfaced in India has now a new mutated sublineage version called AY.1 or #DeltaPlus — one that is possibly capable of resisting even the monoclonal antibodies cocktail currently prescribed.
Det var i Järfälla kyrka i Barkarby som den ökände skurken Lasse-Maja stal kyrksilvret. Barkarby har dock inget med råbarkad att göra. Enligt Nisse i Jakobsberg (se inlägg 21/6) kan ortnamnet Barkarby härledas till bergkarlarnas by, alternativt har Barkarby med skinnberedning att göra.
Nisses helt fenomenala hemsida ”qvistig” om ortsnamn i Sverige hittar man här:
Idag har Anne, Erland och jag cyklat till Nisse och Bibbi i Jakobsberg. Där bjöds både lek och fika, och därtill glass och jordgubbar i stora lass. Och givetvis stor trevnad!!
”Skräm aldrig gammalt folk genom att i ungdomligt öfvermod rusa tätt intill dem!” Dagens debatt om elsparkcyklar saknar inte paralleller till hur det kunde låta när cykeln slog igenom som fortskaffningsmedel på 1890-talet.
Velocipedhatarna tyckte ofta inte bara illa om cykeln i sig, de såg i den ett uttryck för en tidsanda de ogillade – med kvinnoemancipation, ökad rörlighet, individualism och nedbrytning av gamla normer. Det talades om hysteri, epidemi och massvansinne. ”Huru länge skall dessa hjuljannar få terrorisera oss?”, frågade sig en skribent redan på 1880-talet. ”Velocipedraseriet är en riktig landsplåga”, konstaterade en annan.
Hållning och ett värdigt uppträdande hos hjulryttaren såg man sällan på den tiden. Hjulridt var synonym med kappridt och att à la kappryttare rusa fram på gatorna, skrämmande folk till höger och venster ansågs fullkomligt på sin plats.” En stående rubrik i pressen under sent 1800-tal var ”Hjulryttarnes framfart”, och det förklenade epitetet ”trilljanne” fick fäste bland allmänheten. Många klagade på att de for fram i parker och på trottoarer på ett störande sätt.
Men det fanns även entusiaster som påpekade att ingen cyklist var alkoholist och att även bostadsfrågan kunde lösas med hjälp av cykeln. Ungdomarna skulle hållas borta från skadliga politiska teorier om de cyklade i stället. Arbetarna kunde köpa billiga tomter långt från städernas centrum då de kunde cykla till jobbet.
Bloggaren vurmar verkligen för cyklandet. Men glöm inte att varna gångtrafikanter!! Det finns ringklockor. Och har ni ingen -skaffa en sådan omedelbart!!! Och använd den för Guds skull, även i Villalia!!!