Aningen ”distanslös” promenad

Max åtta personer i kulturpromenaden, men det kanske inte var meningen att deltagarna skulle ha svårigheter med avståndsbedömningen (gäller särskilt bild två, den vid pumpen).

Troligen är alla vaccinerade och det är sannerligen inte lätt att begripa vad FHM menade med det som sas att man kan göra tre veckor efter första sprutan.

Men visst behöver vi kultur och det är svårt stt begripa varför biblioteket fortfarande håller stängt i Lidköping. Någon direkt trängsel i den lokalen har jag aldrig upplevt.

Om Gull, gullvivor och ett riktigt win-win-koncept

När vi stod och pratade med vår trevliga granne Gull fick vi syn på årets första gullvivor.

Är det något som är viktigt för människors välmående så är det närnaturen.

Och skall närnaturen må bra måste vi människor lära oss att vara rädda om den!

Det är väl det som kallas för ett win-win-koncept.

Gubben i månen

Innan jag lägger mig brukar jag kika ut över Lidenparkeringen. Men igår kväll fanns där varken sladdande EPA-traktorer eller hundar ute på rastning.

Det enda anmärkningsvärda jag såg var en gubbe, en riktigt full sådan. Men det var ingen sådan där fyllehund.

Lyssna gärna in vad Mångubben har att förtälja om sina dryckesvanor:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Little_Gerhard

Även Lille (senare Little) Gerhard har av fotona att döma blivit lite mer gubblik på senare år.

Det har allt hänt en hel del i den här staden sedan 1996

Kolla här:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/20541-En-halvgammal-tisdagsbild-933A

Någon tror att det är Hultsfred, en annan Ljungby, en tredje tror att det kan handla om Köping.

Att låta riva silon och byggnaden hitom den för att skapa en parkeringsplats måste väl ändå betecknas såsom varande inget annat än avancerad galenskap. Det vi ser idag – ett ”hav” av bilar – gör ingen människa glad.

Och tänk vilka fina bostäder det skulle ha kunnat bli i de byggnaderna.

Hur Stockholm hamnade i östtysk ägo, och bytte namn till Völkerfreundschaft

I Sjöhistorisk Årsbok 2020-2021 kan man läsa om Stockholm, ett av de fartyg Svenska Amerikalinjen använde för trafiken mellan Göteborg och New York. 

Stockholm hade mycket dåliga sjöegenskaper och hon fick sin dödskyss i juli 1956 när hon rammade det italienska fartyget Andrea Doria. Kollisionen inträffade nära inloppet till New York. 51 människor miste livet i denna så omtalade fartygskatastrof.

Stockholm såldes några år senare till östtyska staten och fick då det nya namnet  Völkerfreundschaft

På sidan 28 i ”Sjöbefälen” kan man läsa mer om hur det gick till när den osänkbara Andrea Doria gick till havets botten. Det är bara att bläddra sig fram:

Hemmagrisar är vi snart allihopa

”Det kollektiva narrativet är att det skall bli så underbart. Men jag undrar jag”. Så skriver krönikeren och kulturredaktören Nina Solomin i dagens SvD.

https://www.svd.se/pandemin-har-gjort-mig-till-en-hemmagris/av/nina-solomin

Nina frågade en 85-åring hur hon känner det under pandemin. Kvinnan lever ensam och har inte träffat en enda anhörig på över ett år. Svaret kanske förvånar:

”Fantastiskt bra!” svarade 85-åringen, med eftertryck. Det är så skönt att få vara i fred. Så skönt att slippa alla krav. Det känns som om jag är på en lång semester. Nu har jag tid att fundera. Det är så många minnen att processa. Händelser från förr: konflikter, vägval, allt sådant flyter upp igen. Nu går jag här hemma i lugn och ro, vrider och vänder på allt och begriper vad som hänt mig i livet lite bättre.
Och äntligen slapp hon att underhålla olidligt ointressanta väninnor. Nu var det bara hon och Kunskapskanalen på teven. Och så processandet av livet.

Nu när vaccineringen har kommit igång är det allt fler (av de extroverta) som står och stampar i startgroparna. Snart kan livet rullas ut igen, med resor, middagar, aktiviteter, kulturupplevelser, idrottsevenemang, bemärkelsedagar, bröllop, begravningar, tjejmiddagar, herrfester, vinprovningar, romantiska utflykter, skidresor, kryssningar, solresor, höstlovsresor, jullovsresor, pussar och kramar, barrundor och festivaler. Eller vad man nu vill ta sig före.

Många introverta har upplevt pandemin som en stor lättnad – att slippa den sociala hetsen för att istället kunna gå omkring där hemma och bara skrota.

Men det finns faktiskt tecken på att även många extroverta har blivit riktiga hemmagrisar. Bland annat har de lärt sig att uppskatta den oskrivna helgen. Den ligger där som ett tomt blad, med noll inbokade aktiviteter.

”Morsgrisar är vi allihopa” kan komma att bli ”Hemmagrisar är vi allihopa, ja me och du me”

Shuggie Bain

Efter att ha läst första kapitlet är det lätt att konstatera att det var ett gott val att låna denna bok.

Jag anar ett mästerverk!