Två artiklar om den allvarliga koagulationsrubbning som kan drabba de som har fått AstraZenecas vaccin

Först ett klipp ur DN:

https://www.dn.se/sverige/darfor-ar-sallsynta-tillstandet-sa-svarbehandlat/

”Koagulationsrubbningen är en ovanlig kombination av blodpropp (embolism och trombos) samt låga nivåer av blodplättar (trombocytopeni).

Läkemedelsverket ser likheter i symtombild med tillståndet heparininducerad trombocytopeni (HIT), som kan drabba patienter som får det koagulationshämmande medlet heparin. Vid HIT bildas ett komplex av heparin och blodplättar, som kroppen bildar antikroppar mot. När antikropparna binder till komplexet bryts blodplättarna snabbt ned samtidigt som koagulationssystemet aktiveras kraftigt.

De som drabbas av HIT har stor risk för att bli mycket dåliga och avlida. Man har risk för både blödning och blodpropp samtidigt. Det är ett svårbehandlat tillstånd och förenat med mycket komplikationer, säger Sofia Bosdotter Enroth, utredare på Läkemedelsverket.”

Nu till VG och ”Gruppen ved Nasjonal behandlingstjeneste for avansert trombocyttimmunologi på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsö:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KWnQJ/disse-legene-gjorde-avgjoerende-vaksine-funn