Storsvagåren och Ståtarkongen

Enligt Pensionsmyndigheten får jag ut 13.727 kr (per månad) i allmän pension (efter skatt) 2026. Det är 209 kr mer än 2025.

Månadsavgiften i vår BRF går samtidigt upp med 302 kr.

Men det är långt kvar till storsvagåren 1867 – 1869. Då fick de värst drabbade (och de var många) nöja sig med bröd bakat på bark och lavar.

Många fick ge sig ut för att tigga.

På vissa platser fanns en så kallad ståtarkung, vanligen en gammal soldat eller liknande, som hade till uppgift att jaga bort alla utsocknes tiggare. ”Kongen” var i allmänhet beväpnad med en grov käpp eller klubba, och kunde ses komma linkande genom byn, skrikandes och svärandes åt ”någon gammal kärring”, som kördes iväg.

Vid den tiden var Bernadotten Karl XV kung. Han gjorde absolut ingenting för att hjälpa sina undersåtar. Han hade fullt upp med vin, kvinnor och sång. Festandet var gränslöst. Och trots att han var gift spred han sin säd bland rikets vackraste kvinnor. Folket fick nöja sig med bark.

Hade kungen värnat om sitt folk istället för om sina älskarinnor hade han måhända undsluppit det tidstypiska straff han drabbades av pga sitt överdådiga leverne. När kungen är blott 43 år ”är blicken om aftnarna slocknad, och dragen vissnade”. Kungen har drabbats av syfilis.

Psykiatrireformen behöver reformeras

Det finns en kvinna i Lidköping som sover ute – året runt – ofta i en busskur som hon helt sonika har ockuperat. Hon skräpar ner och förorenar. Inte sällan uppträder hon aggressivt. Hon har erbjudits boende, men något sådant vill hon inte ha.

För den som har minsta kunskap om psykisk sjukdom är det uppenbart att den aktuella kvinnan är gravt psykiskt sjuk och i behov av sluten psykiatrisk vård.

Men så fungerar det inte vårt land efter psykiatrireformen 1995.

Många utsatta patienter hamnade mellan stolarna och blev hemlösa eller isolerade när mentalsjukhusen avvecklades.

Den ”frihet” de psykiskt sjuka har uppnått till följd av denna reform innebär inte sällan att de hamnar i ren misär.

Anders Q Björman om psykiatrins fiasko:

Väderobservatörerna på Storegården uppe på Västerplana

Alla vi till åren komna, och som gillar radions väderleksrapporter, minns säkert väderstationen uppe på Västerplana.

Här har vi en liten berättelse om Allan och Sven Gustafsson, de som skötte observationerna i mer än ett kvarts sekel:

https://www.prismavg.se/exhibits/show/v–der–rapporter–m–tning/v–derobservat–rerna-p—stor

Och här NLT i slutet av december 1975, om ett ovanligt torrt år uppe på Kinnekulle:

Egen härd är guld värd

Vi lever i farliga tider. Ryssen kan hitta på precis vad som helst.

Tidigt i morse blev hela vår kommun totalt mörklagd.

Och när jag kikade ut genom fönstret tindrade Cassiopeja på stjärnhimlen. Inte så lätt att upptäcka när staden är fylld av ljuskällor.

Som väl är har vi en vevbar beredskapslampa. Eftersom den redan var laddad kunde vi skippa vevandet i morse

Men någon egen härd har vi inte och elementen blev snabbt kalla. WiFi slogs ut och det var i stort sett omöjligt att få fram någon vettig information om vad som låg bakom strömavbrottet.

Vi är morgonpigga så kaffet var redan kokt och inmundigat.

Men det är säkrast att fylla på spritförrådet – det till stormköket.

Nästa gång kan det vara skarpt läge. Då lär inte strömmen vara tillbaka efter två timmar. Fråga ukrainarna. Det vet!!

Barnbarnen från Hässleholm är här, och de pratar om ”six seven”

Och jag fattar absolut ingenting!

Uttrycket 6–7 har blivit en viral meme bland ungdomar. Den går ut på att man på engelska säger ”six seven” samtidigt som man gör en gest med händerna upp och ner. Den ropas ut på fotbollsmatcher i matchminut 67 och lärare vittnar om hur det skriks ut i klassrum när läraren säger något som kan kopplas till siffran 67.

Ursprunget har enligt flera amerikanska medier sitt ursprung i den amerikanska rapparen Skrillas låt ”Doot Doot (67)” som släpptes 2024. Låten började användas i videos med höjdpunkter från basketspelaren LaMelo Ball som är 6 fot och 7 tum lång (201 centimeter). Att smyga in de två siffrorna 6 och 7 blev ett internskämt bland basketspelare.

Betydelsen av uttrycket är dock oklart. Det mesta tyder på att det mer används som ett internskämt bland unga. Något som de kan säga i en grupp och lämna äldre och ovetandes förvirrade.

Vissa menar att det betyder ungefär ”sådär”, ”kanske si, kanske så” eller ”meh”. Men det som kanske bäst kännetecknar uttrycket, är att det inte har någon betydelse. 

”Jag har varit lärare i 20 år och jag har upplevt alla typer av slang, men inget har gjort mig så galen som det här”, säger Adria Laplander från Michigan

Vad kan man göra för att undfly sociopaten i Vita huset ?

Det sämsta man kan göra är att ta del av innehållet i TV4:as ”Efter fem”.

Programmet inleds med 5 – 10 minuters intensivt flamsande, för att sedan efterföljas av synnerligen dystra nyheter (särskilt då om Trump). Det är som att programledarna, med forcerade röster, antyder att slutet är nära.

Det är inte mycket bättre med radions nyhetssändningar, inte heller SVT:s.

I morse provade jag med ”lokala” nyheter från Radio Skaraborg. På tjugo minuter hade kanalen två inslag om dåren i Vita Huset!!! Jag som har trott att Skaraborg inte sträcker sig längre västerut än till Grästorp.

Men räddning finnes!! Ratta in ”Radio Lidköping”, på 93,8 MHz. Där härskar en stillhet som framkallar harmoni hos lyssnaren.

Den som så önskar kan skruva ned ljudet om det dyker upp en andakt – eller något töntigt reklaminslag.

Undertecknad står som garant, för att du slipper höra den motbjudande röst som tillhör Donald Trump.