Mer än 100 länder stoppar avskogningen. Trycket ökar på Lidköpings kommun att haka på.

https://www.svd.se/lofte-om-stopp-for-avskogning

Enligt nyhetsbyrån Reuters finns länder som Brasilien, Indonesien och Kongo-Kinshasa med bland länderna som gått med på stoppet av avskogning. De drygt 100 länderna står för omkring 85 procent av världens skogar.

Att stoppa avskogningen är viktigt, då skogarna binder stora mängder koldioxid.

Boris tycker att nu får det vara nog med alla ”bla bla bla – uttalanden” från kontoret på Skaragatan.

Konst på vårdcentral

Det finns läkare som vågar trotsa vårdapparatens alla trista manualer för hur sjukvård skall bedrivas och diagnos ställas.

Den där Vårdexpressen var verkligen ingen höjdare.

En av de läkare som trotsar manualsjukan vågar till och med provocera genom att hänga sin egen privata konst på väggarna på vårdcentralen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/konstverk-pa-sjobo-vardcentral-ska-paminna-om-vardexpressen

Konstronden som varar 1 minut är särskilt sevärd!! Det som visas där är annat än det intetsägande skräp som hängde på väggarna på min arbetsplats.

Men en Frans Larsson hade vi faktiskt lyckats släpa dit från kommunens konstsamling. Verk av Frans kan ses som nr 41 och 77 i denna superfina Webbutställning där även den Valandskolade Göteborgskoloristen och brodern David finns representerad. OBS att konstverken bläddras fram automatiskt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frans_Larsson

Om sanningen skall fram hade vi faktiskt även ett fint originalverk av Göteborgskoloristen Inge Schiöler på avdelningen

Ät godis 1 – 3 gånger i månaden, helst varken oftare eller mer sällan än så


Runt 15 kilo per person och år, så mycket godis äter vi svenskar enligt Jordbruks­verkets statistik. Det motsvarar närmare 300 gram per person i veckan. Vissa sorter är farligare för hälsan än andra.

Läs mer i SvD:

https://www.svd.se/mattfullt-godisatande-kopplas-till-langre-liv/i/alla-artiklar/om/alltid-pa-mandagar

Hämtat ur artikeln:

Flera studier har visat på riskerna med högt sockerintag. Det handlar om såväl viktökning som övervikt och följdsjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer. Sockersötad dryck tycks innebära störst risk.

Hälsofördelarna med choklad tillskrivs framförallt flavonoiderna, antioxidanterna i kakaon. En studie med över en miljon deltagare, visar på en marginellt minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom och diabetes, men det går knappast att rekommendera choklad av hälsoskäl.

De som äter mycket lakrits behöver veta att det finns specifika risker förenat med detta. Lakrits innehåller glycyrrhizinsyra, som kan medföra en rubbad saltbalans och ökad vätskeansamling i kroppen, vilket i sin tur kan leda till högt blodtryck, huvudvärk och hjärtproblem. Det finns också en ökad risk för fosterskador varför i synnerhet gravida bör begränsa sin konsumtion. 

En Harvardstudie som tittade på godiskonsumtion i relation till livslängd fann faktiskt att godiskonsumtion kan kopplas till längre liv (här finns inga uppgivna kopplingar till godisindustrin). Längst levde den grupp som konsumerade godis 1–3 gånger per månad. Men även de som åt godis oftare än tre gånger per vecka levde längre än gruppen som helt uteslöt godis

Bloggarens garanterade ranson för 10 dagar = 2 chokladkakor. (Fast han föredrar Änglamark då de kakorna väger 15 g mer per styck):

Lövblåsaren är en av de onödigaste och hälsovådligaste prylar som har sett dagens ljus


DN vet besked:

https://www.dn.se/vetenskap/lovblasaren-ett-ikoniskt-exempel-pa-onodig-grunka/

Den bensindrivna lövblåsaren är ett närmast ikoniskt exempel på den mest onödiga men vedertagna grunka för fossil energianvändning man kan tänka sig. Den kommer rimligtvis inte att överleva klimatomställningen, men den kan hjälpa oss att få syn på oss själva och vad som är ohållbart i vår egen samtid.

Påverkan på hälsan för brukaren av apparaturen:

Risk för hörselskador. Inandning av oförbränd bensin, kolmonoxid, ozon, kväveoxid, aldehyder och flyktiga organiska föreningar. Luften efter användning av lövblåsare får förhöjda halter av luftburna partiklar i flera minuter, partiklar som är så små att de kan tränga djupt ner i lungorna. Partiklarna är enligt Naturvårdsverket en av de luftföroreningar som ger störst hälsoproblem. Och blåser man ihop grus kan man drabbas av stendammslunga.

Det är bara att konstatera: Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt.

Men den som inte vill verka urblåst låter löven ligga. Det ger näringsämnen till marken, gynnar mikrolivet i jorden och erbjuder vinterviste till insekter.

Glatt på vandringsled, spår och kloster

Det var lite lerigt och halt på gångvägen upp till Café på Klostret idag.

Under promenaden observerade vi ett tåg som bekämpar lövhalka på spåren. Loket är faktiskt tillverkat på NOHAB i Trollhättan!

Och inne på Klostret var det lika trevligt och glatt som det brukar. Att bagare Linus var i farten förhöjde stämningen ytterligare, liksom åsynen av surdegen!!

Bara gamla stötar känner till att minuthandel är samma sak som detaljhandel

Handla lokalt bör man göra och handlar det om tyginköp är det givetvis endast AG:s Textil i Furuhäll som kan komma ifråga.
Och AG:s är en alldeles utmärkt minuthandel!!

Och visst är miljön så oändligt mycket trevligare än den i Kartåsens handelsområde.

Bara gamla stötar känner till att minuthandel är samma sak som detaljhandel. Motsatsen är partihandel. I parti och minut, säger man ju.

https://www.dn.se/kultur-noje/saverman-produkter-i-parti-och-minut/

Minuthandel är ett gammalt ord som förekommer i en anekdot om den stockholmske skämtaren Svante Hedin som var så kallad premiäraktör vid Dramatiska Teatern. Han var en dag vid mitten av 1800-talet på väg till teatern, mycket försenad.När han såg en skylt med texten ”Minuthandel” steg han in i butiken och bad att få köpa 20 minuter.

Minuter? Nej, sådana ha vi icke till salu, svarade expediten. Tag då ned skylten! befallde Hedin och skyndade vidare.