EPA-SKIT men SPAPS var rätt OK

När varuhuset EPA kom till Falköping i början av 1960-talet talade man om EPA-skit, detta pga den ofta låga kvaliteten på varorna. Men brorsan hade en SPAPS-hjälm därifrån och den gick nog inte av för hackor.

https://hockeygods.com/images/12631-SPAPS_Ice_Hockey_Helmet_on_it_s_inventor_Sven_Tumba_Johansson

Tomten där EPA-varuhuset kom att uppföras:

https://digitaltmuseum.se/021016755901/kv-guldsmeden-tradgardsgatan-20-carl-botvids-tomts-avsondring-mot-tradgardsgatan

Det finns andra företeelser kopplade till EPA – och som är bra mycket värre:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/epa-traktor-stoppades-i-gnosjo-efter-att-ha-kort-i-180-km-h

Undrar om föräldrarna ränner omkring på nutidens handelsplatser mest hela tiden. Föräldraansvaret tycks de ha lämnat därhän.

Framförallt pojkar i den åldern har en outvecklad frontallob.
Men även de unga flickor som kör mopedbil här i Villalia tittar mer på mobilen än på vägen.

Att klimatkompensera är totalt värdelöst

Den enda mätbara effekten torde vara den på samvetet på den som – mot bättre vetande – fortsätter att skövla skogar, flyga och okynnesköra med hushållets alla bilar, motorcyklar, mopedbilar, amerikanare, husbilar, jetskis, lövblåsare och motorbåtar.

Den som verkligen vill få ordning på klimatet reser kollektivt, cyklar, promenerar, river upp asfalt och stenläggningar och hivar robotgräsklipparen för att istället låta förvandla sin trädgård till en grönskande oas.

Och så har vi det där med raggarplågan. (S) och (SD) tycks där ha en gemensam värdegrund, om än en värdelös sådan. Men (MP) har en vettig och ansvarsfull inställning:

Ur dagens NLT:

Klimatkompenserade kommunen när den lät utplåna Kartåsskogen?
Klimatkompenserar kommunen genom att hugga ner skogspartiet mellan Läckögatan och Optimera? Därtill skall inte många träd lämnas mot Läckögatan för där försöker ansvariga att sälja tomterna med SKYLTLÄGE!!! Som att ett sådant hemskt agerande skulle vara något att skylta med.

Klimatförändringar är allvarliga saker. Det handlar i slutändan om överlevnaden för miljarder människor.

Kjelle Power och hans gelikar får gärna hålla på med sina motorevent, men inte på den här planeten.

Löfven har fått ett fint pris

https://www.svd.se/lofven-far-judiska-forsamlingens-pris

Statsminister Stefan Löfvens initiativ att bjuda in till den internationella konferensen Malmö Forum om hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism, har förverkligat det stöd som statsminister Löfven lovade de överlevande, att mänsklighetens mörkaste kapitel aldrig ska glömmas och att motarbeta antisemitism och rasism.

Sverigedemokrater i Norrköping ville stoppa en utställning om nazismen i staden.
Det torde vara detsamma som att bekänna färg, det vill säga den vidrigt bruna.