Men nu är den äntligen här, fyra månader försenad. Men i år varar den ända fram till höstterminens början!
Ur artikeln på SvD Kultur:
Har pandemin lämnat några spår i utställningen? Jo då, här finns alla varianter: från Ulla Anderssons 70-talsproggigt broderade iakttagelser från den svenska corona-vardagen till Leila Lagrèns lite mer påklädda och munskyddsutrustade parafras på Picassos ”Flickorna från Avignon”. Däremellan Björn Ahlbergs och Johan Sandlers munskydd i brons och Mia Mirstams pyttelilla skulpturgrupp med Anders Tegnell och de andra på den punktligt återkommande presskonferens vi kommit att förknippa med pandemin. Titel på den sistnämnda? ”Klockan 14:00” förstås.
När vi kommer till Stockholm, förhoppningsvis i juni, måste vi bara ta oss ut till Liljevalchs!
Om du hör någon som pratar illa om någon annan – förutsätt inte per automatik att det som sägs är sant.
Icke sällan ingår ryktesspridning i det vi brukar benämna ränkmakeri, ett obehagligt sätt att försöka misskreditera någon medmänniska.
Ur Kyrkans Tidning 25:e Februari 2021:
”Skvallrar gör vi alla. Det är inte bara dåligt – det skapar sociala relationer och ger oss bekräftelse. Men det ger också makt att skilja oss från ”de andra” och frysa ut. Då gäller det att sätta stopp i tid.”
Detta försiggår som ju alla känner till inte bara i kyrkan. Och det som eventuellt sägs på kafferep och i syjuntor tror jag inte är så farligt. Där handlar det mest om småskvaller, som fungerar som ett socialt smörjmedel, för att få igång lite ”tugg” till kaffet.
Men det gäller att vara vaksam på om syftet är illasinnat, i alla sammanhang. Och om syftet verkar vara allt annat än gott, då gäller det att säga stopp och belägg!!! Måhända, som när jag skojar med något av barnbarnen, med tillägget ”Aron och hans skägg”!
Allt yngre och allt sjukare. Så är läget för covidpatienter på IVA i Region Stockholm just nu. ”För många patienter ser det illa ut och många dör”.
”På Danderyds sjukhus är de flesta på IVA covidpatienter. Och de är relativt unga. De flesta är mellan 40 till 50 år. Samtidigt har sjukhuset helt fullt på IMA, det vill säga intermediärvården, stationen före IVA där patienter får högflödesmasker med syrgas.”
”Om det inte vänder ganska kvickt och patienten blir bättre så tycks det bara gå utför.”
”Det blir bara gegga kvar av lungorna. Trots att man får in luft i lungorna kommer syret inte in i blodet längre. När vi inte kan bedriva vård längre är vi tvungna att avbryta. Då ringer vi anhöriga och patienten dör. Det kan hända redan efter några dagar eller efter över en månads vård, beroende på vad som tillstöter.”
”Det är olyckligt att det har varit väldigt starkt fokus på att sprita händer och tvätta händer.”
”Det handlar om att undvika att andas på sina medmänniskor.”
”Efter larmrapporter om bidöd tar svenska lantbrukare blommor till hjälp för att locka pollinatörerna tillbaka. 500 hektar åkrar i träda har såtts med blommor i år, och dessutom har 12 500 kilometer åkerkanter fått en blomstrande inramning.”
Projektet går under namnet ”Hela Sverige blommar” och ryms inom ramen för EU:s förgröningsstöd.
”Förutom att åkrar ramas in med blommande kantzoner på fyra fem meter, planteras blomstrande grödor som honungsört, oljerättika, bovete, solros och olika klöversorter in på marker som ligger i träda. Blommorna binder kol, och ger en bra livsmiljö för insekter.”
Tänk vad roligt! Idag dök vårt äldsta barn Elisabeth upp, trampandes på en cykel (men inte hela vägen från Gamla Barkarby)! Cykeln tillhör hennes kompis Virre som är bosatt här i Lidköping.
Och Elisabeth hade med sig så himla gott fikabröd – den typen av bakverk som vi brukade kalla Ållebergsfika, ety Segelflygskolans servering brukade tillhandahålla dessa godsaker.
Det här kallar jag en riktig kanonstart på (det som vi hoppas skall bli) den postpandemiska tillvaron!
Först träffade vi en distriktssköterska som uttryckte sin stora uppskattning över insändaren om Kartåsskogen.
En stund senare blev det ännu roligare. Då dök vår äldsta dotter upp, på cykel! Och vi som trodde att hon befann sig hemma i Barkarby. Snacka om glad överraskning!!!
Och som beskrivning av smittläget är besöket från Stockholm bra mycket tydligare än de motsägelsefulla besked FHM brukar ge!
Demokratiskt fattade beslut är bara att acceptera, oavsett om de har fattats i Riksdagen eller i Hembygdsföreningen i Rackeby.
Wikipediaklubba:
Visst kan och skall man protestera mot beslut som inte känns bra. Men då bör man göra det på ett öppet sätt, som att våga skriva sitt namn under sin insändare, trots de risker det kan medföra.
Att det finns risker, det kan jag skriva under på. Men att agera i det fördolda är otänkbart för mig.
Det bästa är givetvis om man deltar i den demokratiska process som föregår ett beslut. Men redan på kommunal nivå kan det vara svårt. Utan att man vet ordet av kan en hel skog ha mejats ned.
I föreningslivet kan man alltid snickra ihop en motion, eller tycka till om andras motioner. Hur enkelt och trevligt som helst, i en öppen, demokratisk process!
Ett annat ord som får styrka på foten är åkarkamp, ett försök från Akademien att radera minnet av den kamp som alla magra och utslitna hästar har fått utstå under historiens gång.
“There is no evidence that the recent rapid rise in cases of the B.1.617.2 variant shows any signs in slowing,” he said. “This variant will overtake [the Kent variant] and become the dominant variant in the UK in the next few days, if it hasn’t already done so.”