Boettöppnare

Med min boettöppnare byter jag batteri i min fars gamla klocka. Bytet kostar inte mer än batteriet (39 kr). Hade jag gått till någon av stadens urmakare kunde det ha gått på 250 kr.

Jag är inte helt säker men klockan kan ha använts på den tiden när min far var lokförare. Och vad jag minns kom han så gott som alltid fram i rätt tid.

Inte en enda alkoholslatt…

…må serveras på de restauranger som har koppling till kriminella MC-gäng.

När en kommun inte agerar enligt regelverket kan Länsstyrelsen komma och banka på dörren till Kommunhuset.

De utsända tjänstemännen använder sig av SLATT-metoden:

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/social-hallbarhet/andts/tillsyn-inom-alkohol-och-tobak.html

Alkohollagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/alkohollag-20101622_sfs-2010-1622

I soffan i salen på Båltorp Sätuna, med Moledet i Velinga som bakgrund

Här sitter morbror Allan (snarlik Cosmo Kramer i Seinfeld), morbror Ivar och morfar Simon. Bakom sig har de Moledet, den gård i Velinga socken där Simon föddes den 14:e augusti 1884.

Jag kom på att Allan även kallades för Mr Blue. Dock inte varför.
Att Ivar var kyrkvärd i Luttra kyrka har dock fastnat i minnet. Och att Simon brukade sitta och sova i fåtöljen när det var gudstjänst i radion klockan 11 på söndagarna.

Bristen på halvledare orsakades av en total brist på framförhållning hos ledare för de fria marknadskrafterna

Halvledarbristen slår hårt mot många företag och deras kunder.

Men egentligen är det ju bara bra för planeten att t.ex. bilar inte kan tillverkas i (av vissa) önskad omfattning!

Men varför klarade inte de fria marknadskrafterna av att förutse bristen på halvledare och åtgärda ”hotet” innan bristen var ett faktum?

Inte för att jag har några särskilt höga tankar om kommunismen, men måhända att en femårsplan skulle ha gjort god nytta i det här fallet.

Expertsnacket om att pandemin skulle ha orsakat bristen på halvledare är det nog få som går på. Däremot har pandemin uppenbarat en gigantisk brist på ledarskap inom många samhällsområden.

Hamnföreningen vill skrota Hamnstaden

Bloggaren läser detta i Lidköpingsnytt. Han har under lång tid närt samma tanke.

Bloggaren passar på att kolla om denna nättidning har skrivit något om ”MC-gängslokalen”, mitt emot kommunhuset. Men det står inget att finna.

Det krävs mod att som journalist våga kritisera de krafter som hotar rättssamhället och vårt demokratiska styrelseskick.

GT/Expressen har det modet. Det är alla vi anhängare av lag och ordning tacksamma för.

(En tidningsmakare som väljer att inte skriva om viktiga händelser av hänsyn till vissa grupperingar eller annonsörer är inte mycket att hänga i granen).

Välj lokal med största möjliga omsorg

Är det någon ”lokal” jag definitivt inte besöker så är det en som har (minsta) koppling till kriminella MC-gäng.

Skälen till detta är flera:

Vem vill gynna en restaurangägare som har sympatier för samhällets värsta brottslingar?

Och vem vågar överhuvudtaget befinna sig en sådan lokal? Risken finns ju att ett rivaliserande gäng far förbi och avlossar ett automatvapen rakt in genom dörren!!