En ledare som levererar (Trump och Putin är totalt inkapabla till att göra det)

Ehrenkrona gör det i dagens SvD:

https://www.svd.se/a/Okym4A/trump-och-putin-ar-tva-forlorare-utan-plan

Hämtat ur ledaren:

Han (Trump) är nämligen inte utrustad med den mentala förmågan att medge en förlust, bita ihop och gå vidare.

Inte heller Putin har utrustats med en mentalitet som medger att han identifieras som krigets förlorare. Han och hans motsvarighet i Washington sitter i varsin bunker omgivna av ja-sägare och manipulatörer som i eget intresse förser dem med friserad information för att undvika ledarens misshumör och dålig stämning.

…men det ska inte uteslutas att interna processer i Ryssland och USA till slut leder till regimförändringar. I avvaktan på en sådan utveckling är omvärlden dessvärre gisslan hos två länder, vars institutioner har fött fram dysfunktionella ledare med enorma befogenheter. Det råkar dessutom vara världens två ledande kärnvapenmakter som kontrollerar stora delar av jordens energireserver. Vi lever i en farlig tid.

Inkapabla institutioner har inte klarat av att välja bort de mest olämpliga eller sätta gränser för deras maktutövning. I Ungern sa väljarna till slut stopp. Kommer de amerikanska väljarna att göra detsamma i november? Och vem i Ryssland byter ut Putin?

Påven Leo XIV:s inspel om bombningarna och hoten att utplåna Iran handlade inte bara om vad som är ett ”rättfärdigt krig”. Han påminde också om sin uppgift, att som Petri efterföljare inte låta sin romersk-katolska församling överge den civilisatoriska vägen. En erinran som alla ledare bör ta till sig.

Hummus hos Hummusson

Först gick vi till Moderna Museet. Men det hade inte hunnit öppna för dagen. Då gick vi vidare till Malmö Konsthall där vi kollade på den här utställningen: https://malmokonsthall.se/utstallningar/cc-hennix/

Och därefter gick vi raka vägen till Hummusson.

Ibrahim Idrees, känd som ”Ibra Hummusson” i Malmö, var tidigare bankman men blev arbetslös och sökte över 1 500 jobb utan framgång. Han startade då sin egen hummusrestaurang (Hummusson) vid Triangeln i Malmö, vilken blivit en framgångssaga med fokus på hållbarhet.

Många nyanser av blått

Lilla Torg FF i Malmö brukar träna på Mariedals IP, granne med Kronprinsen (beklädd med 1,9 miljoner mosaikbitar i sju ljusblå nyanser). Erland föredrar att iklä sig Messis fotbollströja (i ytterligare en nyans av blått)😊

Och morfar var totalt blåfrusen när träningspasset var över.

Tuff match i Falsterbo

Selmas Limhamns FF:s match mot Skanör-Falsterbo slutade med förlust. Men laget kämpade på bra där på Tångvallaplan🤗

Efter matchen tog vi en promenad ner till stranden vid Falsterbo Photo Art Museum. Och vi anade Måkläppen där i bakgrunden.

Catwalk, men utan kattdeltagande

Catwalk på Limhamn och i Malmö, och Missy har såklart intagit åskådarplats😊

Man säger PÅ Limhamn för att platsen har varit ett fiskeläge. Naturförhållandena har antagligen bidragit till det gamla bruket av på; fiskelägena var från början inrättade på öppna stranden. Man säger eller sade också på fiskeläget eller på läget.

En avskyvärd statsminister

Att det skulle ha funnits långt gångna planer på att bygga ett koncentrationsläger för judar i byn Tolånga utanför Sjöbo under Andra världskriget, det är kanske inte riktigt sant.

https://www.expressen.se/kvallsposten/adolf-hitlers-naziplan-for-sverige-och-skane/

https://www.etc.se/inrikes/rasismens-rotter-starka-i-sds-skane

Men Tidöpartierna blir bara brunare och brunare. Vinner de valet vet ingen hur det slutar. Men det lär inte sluta väl.

Var är stararna?

Jag har inte sett en enda stare i år, men det är nog bara otur.

Men Naturhistoriska Riksmuseet skrev så här 2025:

”Av okänd anledning har stararna minskat mycket kraftigt i hela Norden under senare årtionden.”

https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/djur/faglar/vanliga-faglar/faglar-i-mars/stare

Däremot finns det väldigt gott om bofinkar den här våren.

”Nu tar fan bofinken” brukar man ju säga, men man kan undra om det inte är staren som är tagen av faen.