Idag är det sex år sedan min far lämnade jordelivet.
Här ses han med sin yngste son (=undertecknad). Fotot är taget för sexton år sedan.

Idag är det sex år sedan min far lämnade jordelivet.
Här ses han med sin yngste son (=undertecknad). Fotot är taget för sexton år sedan.

Ledaren i måndagens Norra Skåne är inte nådig i sin kritik mot moderatledaren. Att Kristersson är en opålitlig typ visas inte minst av hans totala svek mot förintelseöverlevaren Héidi Fried.
Den som sviker ett av Förintelsens offer är utstraffad för all framtid.

Det finns många bevis på att det av moderaterna så omhuldade SD inte bara har rötter i nazismen. Trynena sticker fortfarande upp ur brunjorden.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/MRkg0J/darfor-behovs-nazistutstallningen
Det verkar som att flertalet moderater agerar som republikanerna i USA – dvs supportar en ledare som saknar moralisk kompass.
Moderaterna har alltid varit lite åt SD-hållet:
Det var många ungmoderater i min klass på gymnasiet på Läroverket i Falköping. Alla stödde apartheidpolitiken i Afrika och ingen hade några som helst betänkligheter mot regimerna i Grekland och Spanien.
Åtminstone vad gäller Framnäs idrottsplats (och gods på järnväg).
Bostadshusen skall såklart byggas på Båtgården och på Framnäsparkeringen, inte på den plats där eleverna på De la Gardiegymnasiet och Rudenschöldskolan nu idrottar.
Politikerna i Lidköping har fått pippi på att ta i anspråk skolornas idrottsplatser för bostadsbyggande. Så har skett på Lidåker och delvis även vid Fredriksdalskolan.
Med tanke på våra ungdomars fysiska hälsa är sådana exempel på samhällsbyggnad inget annat än rudis, ja faktiskt rentutav oförlåtliga handlingar!!
Högskoleprovets orddel var lätt som en plätt, det tyckte både Anne och jag.
Men när jag lite senare satt och läste en artikel om Vilks konst och att den är blasfemisk gick det sämre. Jag kunde inte komma på vad blasfemi betyder.
Rätt svar är gudsförsmädelse!
Och det får väl anses som försmädligt att jag inte kunde komma på det.
SvD presenterar ett urval av 20 ord från dagens Högskoleprov:
https://www.svd.se/testa-dig-sjalv-har-du-koll-pa-orden-fran-hogskoleprovet-2o1e
Jag skulle tro att de flesta i min ålder tycker att detta är i lättaste laget, ord man bör kunna redan när man börjar på högstadiet.
De ord som skall förstås är anekdot, reklamera, avsevärt, koffert, gastkramande, korrespondens, sargad, affekt, åtnjuta, näsbränna, insinuera, mellanting, otjänlig, parkas, obstinat, upptakt, stävja, pådrag, hänryckt och ämbete.
Den rubriken gjorde att jag inte kunde låta bli att tjuvkika

Men det var visst bara något med grannarna.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/pWrqQV/koper-du-en-begagnad-bil-av-ulf-kristersson
Demokratins mjuka skyddsräcken vittrar sönder med figurer som Åkesson och Kristersson.
Alltså sådan som inte är som Ulf Kristersson (dvs SD Light).
I Klippans kommun vägrar t.ex. moderaterna att bilda underlag med SD. De samarbetar hellre med socialdemokrater och centerfolk.
https://www.svd.se/m-i-klippan-ratar-sd-framlingsfientligt
Värdegrunden är det som avgör. (SD’s är att likna vid en avgrund).
Och Klippan har ju erfarenhet av vilka vidrigheter de bruna kan ta sig för att göra: https://sv.wikipedia.org/wiki/Knivmordet_i_Klippan_1995
Jag har för mig att det fanns något som hette Rövaren i Bingosammanhang. Det var den spelomgång där det gick att kamma hem en riktigt rejäl vinst.
Ikväll är det Bingolotto. Men skippa det där totalt meningslösa programmet och gör istället detta särskrivningstest (från SvD):

Den som har alla rätt har tagit hem högsta vinsten (Rövaren!) och den som har sådan kunskap kan vara lycklig, något som knappast kan karaktärisera den stackare som vinner lull-lull för 50.000 på Bingolotto.
”Institutet för språk och folkminnen” låter meddela att boken ”Nötkreatur i Sverige. Kulturhistoriska och samtida perspektiv” nu finns att läsa kostnadsfritt via PDF.
Mer om Isof här: https://www.isof.se
Boken handlar dessbättre inte om de ”diktaturens bruna kreatur” som åter börjar sticka upp sina fula trynen på många håll i Europa.