Goda vänner är på Visit i Dalsland. Där vid Stora Lee fick de vara med när Cvanen Club uppträdde. Övar gör bandet i en kvarn i Asslerud.
Bandet är uppkallat efter Beatles favoritlokal, Cavern Club.

Goda vänner är på Visit i Dalsland. Där vid Stora Lee fick de vara med när Cvanen Club uppträdde. Övar gör bandet i en kvarn i Asslerud.
Bandet är uppkallat efter Beatles favoritlokal, Cavern Club.

Här är han:
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/25076-En-sjöfartsbild
Men han var tydligen skriven i Trelleborg
Två år tidigare, dvs 1961, stod jag på pass med min cykel. Då kom han åkandes på vägen från Torbjörntorp, sonen till Gustaf V. Jag tror att det var i landshövdingens bil färden företogs. Målet var Falbygdens sjukhus. Det handlade inte om inläggning – utan om invigning!
Foto Falbygdens museum

Risken för att en sådan katastrofal händelse skulle kunna inträffa tonas nu ned.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tsunamivarningar-sprider-sig-pa-sociala-medier-sa-svarar-experten

Men den här artikeln (länk nedan) läste jag 2004 och allt sedan dess har det varit min fasta övertygelse att det inte handlar om om, utan om när.
Det är ledsamt att höra att många av våra politiker saknar intresse för kulturell bildning.
Ser de en bok är troligen deras första tanke att den kan man göra papper av.

Och några obildade pappskallar vill vi ju inte ha som ledare för våra kommuner, våra regioner och vårt land.
Det kan rent av vara så att ämnet är så viktigt så att betalväggen i detta fall har fått ge vika.
Ett skräckexempel: När Kristdemokraterna 2017 ville införa en svensk litteraturkanon för skolbarn kunde inte Ebba Bush (i en Aktuelltintervju) redogöra för vem som skrivit ”Giftas” eller ”Gösta Berlings saga”.
https://www.dn.se/kultur/har-politiken-tappat-sin-kulturella-bildning/
Men det fanns en tid när bildningen stod högt i kurs i vårt land:
https://digitaltmuseum.se/021016859601/folkhemslagenheten-vardagsrum
Nu för tiden tror folk att de är något för att de har en vräkig bil och bor i en kåk (omgiven av asfalt och stenplattor), på sisådär 200 kvadrat.
Om de ändå kunde använda det där fordonet till att företa en rejäl bildningresa.
Det glädjer säkert alla som föredrar att resa miljövänligt
Och här är första fotot på fronten (från Instagram). Och det ser ju inte illa ut:

De som har följt Covid-19 sedan dag ett minns kanske att innan man visste vad det handlade om för ett smittämne användes beteckningen Wuhan Pneumonia som beteckning för denna nya sjukdom.
Det var många till en början som ansåg att det var ett överdrivet fokus på Covid-19, att det finns andra sjukdomar (inte minst i Afrika) som drabbar långt fler människor.
Det synsättet måste man givetvis ha full respekt för. Men nu har faktiskt Covid-19 skördat fler dödsoffer i USA än vad spanska sjukan gjorde:
https://www.svd.se/covid-gar-om-spanska-sjukan-i-usa
Och det säger faktiskt en hel del om hur hemskt SARS-CoV-2-viruset kan vara om det överlistar immunförsvaret i oss människor.
I Sverige är vi inte där ännu. Hittills har Covid-19 lett till knappt 15.000 dödsfall. Spanska sjukan tog 38.000 liv i vårt land (dvs 0,6 procent av landets dåvarande befolkning).
De skönklingande orden fullkomligt haglar i mäklarens beskrivning

Gott att de bruna höll sig undan från vår församling!
Här kan man leta reda på resultatet i kyrkomötet , i varenda församling och i alla stift:
https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2021/prel/Visning/Resultat/Kyrkomote.aspx