Askja norr om Vatnajökull är en av Islands största vulkaner. Det senaste utbrottet – ett medelstort lavautbrott – ägde rum 1961. Det kanske kändaste utbrottet inträffade 1875. Då bildade så stora halter av giftiga vulkangaser att grödor förstördes – något som i sin tur skapade utbrett svält bland både människor och djur. I samband med utbrottet emigrerade tiotusentals islänningar till Nordamerika.
De som lyssnar på Carola har hål i huvudet. Bloggaren är inne på samma linje.
De här båda klippen från ledarsidan är riktigt bra. Och vad gäller Fälldin och att han var så bedrövligt kolerisk vet Lars J Eriksson verkligen vad han talar om: Under två perioder, 1976-78 och 1979-82, arbetade han som sakkunnig i statsrådsberedningen under regeringen Fälldin.
Det gör vi för att vi skall lämna över en värld till de unga som det går att fortsätta att leva i.
Men då bär sig en del ungdomar åt på det här sättet – dvs super, fyller lufthavet med avgaser från fordon de absolut inte behöver, slår sönder hemvårdens bilar och fyller dikena med skräp från skräpmatsrestauranger:
Men i grund och botten tror jag att det är föräldrarnas fel att det blir så här, dvs de föräldrar som inte kan leva upp till sitt föräldraansvar.
Ett sådant ansvar visar föräldern definitivt inte genom att förse barnen med EPA-Traktorer, mopedbilar, alkoholhaltiga drycker och en massa pengar.
Mogna föräldrar skippar den där skiten som skvimpar i vinboxarna, tar cykeln och ger sig ut på stan och håller ett kärleksfullt öga på sina barn. Mogna föräldrar är mer Jomo än Fomo. De ränner inte runt på en massa fester och häftiga evenemang , lämnande sina ungdomar att klara sig bäst de kan. Mogna föräldrar finns till för sina barn, dygnet runt.
Enligt uppgifter till SvD handlar det om två storfamiljer som finns med i polisens läckta så kallade klanrapport.
Båda släkterna har ursprung i samma område i XXXXXX och ingår egentligen i samma klan. En av dem, med bas i Malmö, beskrivs i rapporten som ett av de ”mest framträdande släktbaserade kriminella nätverken i Malmö”.
Per Brinkemo, föreläsare och författare till flera böcker om klaner och släktbaserade nätverk, menar att slagsmålen, trots att de sker i offentlig miljö, inte är medvetna maktdemonstrationer mot omgivningen.
Däremot är det en tydlig nonchalans mot samhället. Man tillskriver inte resten av samhället något värde på det sätt att man inte bryr sig inte om hur man framstår framför massor med vittnen.
Enligt Brinkemo kan en kränkning och därpå en tanke om återupprättad heder ligga bakom storslagsmålen.
Det handlar sällan om pengar utan snarare triviala saker, som en blick på en kvinna. Då uppfattar man att man med våld måste stå upp för sin grupp och sin heder. Jag tror inte att de som deltar måste ha ett brottsregister. På filmer från i måndags såg man att det var män i 40- till 50-årsåldern så det är inga testosteronstinna ungdomar utan man förstår att det ligger någon annan kraft bakom.
Bloggaren tar över:
Är det något slagskämparna saknar så är det just heder. Men några järnrör syntes som väl var inte till. En minnessten, som den över slaget 1676, lär vi knappast få se. Vilken heder som skulle upprättas 1676 har jag inte lyckats få klarhet i. 15.000 soldater slaktades på fälten vid Nöbbelöv. Och det är ju alldeles för sent att fråga Karl XI. Men kanske att någon SD:are vet närmare besked. Sådana brukar ha bra koll på våra krigarkungar och deras bravader.
I dagens NLT efterlyser en cyklist (med all rätt!!) bättre vett hos många av de fotgängare som rör sig på våra gemensamma gång- och cykelbanor. Där bör man som fotgängare gå på vänster sida, något som långt ifrån alla tycks begripa.
Men cyklisterna missar nästan alltid en viktig sak. De plingar inte med ringklockan (de kanske inte ens har en sådan!!) när de kommer bakifrån, som i nerförsbacken i Villalia där cyklister kan komma brakande i våldsam hastighet, utan att varsko de arma fotgängare som snart kommer att drabbas av en smärre chock när ekipaget brakar förbi några centimeter bredvid.
Och tänk om fotgängaren tar ett snedsteg eller har med sig ett barn som gör ett skutt åt sidan…
Så använd ringklockan, annars finns risken att några inte får höra Nyårsklockorna (ni vet den där ring klocka ring) nästa gång (något som bloggaren dock gärna slipper göra, men med livet i behåll).
Tjejen som jag känner sedan lång tid tillbaka har uttryckt sin åsikt via sociala medier. Björn Olsen uttalade sig i kvällens Aktuelltsändning och bloggaren gör det nu i sin blogg.
Alla tre delar åsikten att det är alldeles för tidigt att släppa på coronarestriktionerna. Många fler kommer att bli svårt sjuka och kanske hamna inom intensivvården. Fler kommer att få plikta med sina liv.
Många undrar säkert: Hur i jösse namn resonerar regeringen och Folkhälsomyndigheten?? Ity det är uppenbart för tänkande människor att det är något i deras resonemang som inte fungerar, på ett logiskt plan.
Och här blir de tre plötsligt fyra: Smittskyddsläkaren i Blekinge, Bengt Wittesjö, tycker att regeringen kunde ha väntat tills en befarad smittotopp i oktober har passerat.
Ytterligare en klarsynt person (SvD):
Jag tycker inte restriktionerna skulle ha hävts än, säger Gunilla Karlsson Hedestam, medlem i expertgruppen och professor i vaccinimmunologi vid Karolinska institutet, och fortsätter: Pandemin pågår för fullt globalt och smittspridningen har gått upp senaste månaden i Sverige, samtidigt som immuniteten hos de som vaccinerades tidigt under året går ner. Det är ingen bra kombination, särskilt när deltavarianten dominerar. Hos äldre och viss vårdpersonalsom vaccinerades tidigt år 2021 börjar vaccinskyddet sjunka undan. I Israel som ligger två-tre månader före Sverige ser vi nu en hel del sjukhusinläggningar av äldre över 60 år som är fullvaccinerade. Det är en tidsfråga. Innan vi får fler sjukhusinläggningar här bör de få en tredje dos, säger Gunilla Karlsson Hedestam.
Men snart hamnar man väl på anstalt om man visar sig med munskydd inne i butikerna på Framnäs City…