Förmiddagspromenaden gick ut till Sjölunda semesterhem där vi köpte en rabarberkaka att ha till 3-kaffet. På återvägen ramlade vi på ett scoutläger (vid Skogshyddan) och när vi nästan var hemma stötte vi på Bärgnings-Niklas som laddade upp batteriet på en av Tolsjö Hemvårds många elbilar.
Författare: bengan
Kan Broken Windows – metoden sätta stopp för de beväpnade livsstilskriminella gänganslutna yngre männens illdåd?
Gängskjutningarna ökar explosivt i vårt land. Av den anledningen måste de demokratiska partierna börja samarbeta för att finna en lösning på eländet. (Givetvis ingår inte partier med nazistanknytning bland de som kan lösa våldsproblematiken).
Broken Windows kan vara ett sätt att komma tillrätta med problematiken: Samhället skall reagera snabbt och hårt för att stävja en händelseutveckling i sin linda. Småbrottsligheten och mindre antisocialt beteende kommer därmed att avskräckas, och på så vis kommer även grövre brottslighet att förebyggas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Broken_Windows
Vi ser från vårt köksfönster vad som kan hända om man inget görs:
Lidens tomma lokaler med tillhörande parkering har blivit ett tillhåll för unga killar med EPA-traktorer. De sladdar, de bryter sig in i lokalerna och vi anar att det förekommer droger i sammanhanget.
Alla de killar vi har lagt märke till har sina rötter i vår del av Europa. Muslimerna har inget med detta att göra. Ett polisingripande har vi sett. Det var när tre av grabbarna sprang omkring med stora facklor, eventuellt med syfte att tända eld på Lidens byggnader.
HSB har inte gjort något (vad vi har förstått) för att stävja det som pågår. De har inte lagat ett trasigt staket som leder in till baksidan av lokalerna. De har inte sett till så att den avdomnade belysningen på parkeringen har lagats. Således ett avskräckande exempel på vad som kan ske om man inte tillämpar Broken Windows -metoden.
En nöt som inte är någon nöt
Idag fick jag äran att välja godis. Att det skulle bli något med rågmjöl är inte svårt att räkna ut. Och utan den förhatliga palmoljan.
Att det på en påse med jordnötsinnehåll varnas för nötter beror på att jordnöten i själva verket är en ärtväxt(och således ingen nöt) i form av en balja med ett par frön.
En på många områden obegriplig kommun
Anna Lokrantz borde ta med direktören för kommunala AB Bostäder på tåget till Mariestad. Där kan direktören få sig en lektion i kompetent byggnadsvård. En sådan är han uppenbarligen i stort behov av.
Det finns starka manliga nätverk i Lidköping, bland annat i form av otidsenliga slutna sällskap. De kämpar stenhårt för att få sina (ofta egoistiska) intressen tillgodosedda. Men då är det tur att det finns högutbildade kvinnor som visar var stolen skall stå.
Sådana kvinnor behövs inte bara vad gäller byggnadsvård utan även när det handlar om sådant som skydd av tätortsnära skogar och att få bort de avgasstinna motorevent som skrämmer bort moderna, välutbildare och vettiga människor som annars skulle ha kunnat tänka sig att bosätta sig i Lidköping. En del gör ett försök men inte sällan ger de upp och drar till mer beboeliga trakter.
Är det något som borde vara osäkert så är det den där direktörens framtid i det aktuella bolaget. Byte till en kvinna med Anna Lokrantz kompetens skulle inte på något sätt vara fel!
Men en sak är Lidköping bra på och det är kommunal vård. Där blir det full pott!
Av med ringen Ernst
Annars ringer jag Hälsovårdsnämnden!
Det är märkligt med många av de TV-kockar som vill låta påskina att de är så himla duktiga på matlagning. De tycks inte begripa att ringar (med sina miljarder bakterier) inte hör hemma där mat tillreds.
Nytt lån – denna gång med ett otäckt kors på omslaget
Hakkorset skyr jag som pesten men när det rör sig om en bok av Mankell behöver man inte oroa sig.
Det är värre med de typer som inte har dragit lärdom av vad korset symboliserar – de där som har den ytterst dåliga smaken att söka sig till det bruna svenska riksdagspartiet.
En äkta Vänerpärla
Idag tog vi tåget till Mariestad. Vi åt sushi i Gamla staden, fikade ute på Ekudden och slog våra lovar runt den ståtliga domkyrkan. Någon biskop har aldrig verkat i domen, men väl en superintendent (1580-1646).
Den där vänerskutan på Nya torget sätter verkligen fantasin i rörelse
https://www.vastsverige.com/mariestad/produkter/vanerskutan/
Bra insändare om Lidköpings obegripliga miljöpolitik
I dagens NLT får sig Lidköpings obegripliga miljöpolitik en rejäl känga. Den ena handlar om kommunens framfart i skogar och grönområden. Den andra riktar in sig på de avgasstinna motoreventen.
Det är kvinnor som är skribenter. Alla vet att det i huvudsak är män som är hänsynslösa mot vår livsmiljö.
Kommunen vill gärna framhålla att den ingår i ett Biosfärområde. Bevisa det då, i konkret handling!!!
Ytterligare ett exempel på det sluttande plan miljötänket befinner sig på i vår kommun: En ledande socialdemokrat uttalade sig för ett antal månader sedan om strandskyddet. Hen ville luckra upp det så att det gick att bygga nya hus närmare Vänern, alldeles söder om Sjölundas semesterhem. En sådan önskan tyder på att hen befinner sig ljusår från Det gröna folkhemmet.
När är de nöjda, dessa tillväxtälskare? Är det när varenda åkerlapp är utraderad och varenda skogsparti är jämnat med marken – ända bort till Ullersund?
Visserligen finns det grön asfalt men bättre än så borde socialdemokratin kunna prestera på miljöområdet.
Asfaltering i Falköping (Foto från Falbygdens museum):
https://digitaltmuseum.se/021018534618/asfaltering-pa-storgatan
Alla skall veta att jag själv är socialdemokrat i själ och hjärta. Men jag är samtidigt en fritt tänkande människa som går till angrepp när behovet är påkallat. Och det behovet saknas sällan i vår kommun.
Brott mot mänskligheten
De enda personer som gläds vid skottlossningar med personskador (som den i Kristianstad idag) torde vara de ledande företrädarna för det svenska riksdagsparti som har hämtar mycket av sitt tankegods från den fasansfulla nazismen. När det skjuts kan de locka över ännu fler lättlurade stackare till sitt hemska parti.
Efter kriget dömdes många av de främsta företrädarna för denna vidriga rörelse för ohyggliga brott mot mänskligheten.
Men sjävklart MÅSTE vårt samhälle komma tillrätta med de gäng (ofta bestående av invandrarungdomar!) som ägnar sig åt skjutningar och knivskärningar, ofta med syfte att mörda representanter för andra, konkurrerande gäng.
Och straffen skall vara stenhårda, kombinerade med utvisning ur landet (på livstid).
Men att inbilla sig att de som diggar historiens allra värsta brottslingar skall lösa problemet med gängvåldet är ju rena rama vanvettet.
De som sympatiserar med det parti jag syftar på är antagligen genomsyrade av onda tankar, extremt lättduperade eller helt enkelt korkade.
Men de som har en intellektuell funktionsnedsättning skulle aldrig låta lura sig av partiets röstfiske. De vet vad nassarna gjorde med sådana som dem. De lurades ner i källare som så ut som duschrum. Där gasades de ihjäl med Zyklon-B.
Önskemål om roligare blogginlägg
Idag träffade vi en arbetskompis till mig inne på Willys (bördig från Torsö, numera boendes på Skaras högsta berg).
Hon tycker att inläggen i denna blogg har blivit alldeles för ledsamma. För att muntra upp henne får jag återvända till Västerplana, i maj 2003. Torparen står till höger i bild, alldeles bakom honom Torsöbon. Anne är fotograf.


















